CMFF

Content Marketing Fast Forward: wat hebben we geleerd?

Bij het binnengaan van het theater in de Amsterdamse Bibliotheek, kregen de deelnemers een gebonden notitieboekje. “So 1990”, dacht ik. Maar tegen ’s avonds had ik mijn boekje helemaal volgekliederd. Het was dan ook een bijzonder interessante en inspirerende namiddag. Enkele bedenkingen en tips die ik meeneem.

 

  1. Eentje van Doug Kessler (Velocity Partners): ga voor diepgaande content over één beperkt topic. Creëer het allerbeste stuk content in zijn soort. Dat kan een fantastisch beeld zijn – of een uitmuntende lange blog. Zorg ervoor dat die niet wordt platgewalst in de correctierondes: bepaal op voorhand wie wat zal nalezen en goedkeuren. Zodat het niet ‘crappy’ hoeft terug te keren nadat 20 man er alle peper en zout heeft uitgehaald. Trouwens, dat bleek ook een van de redenen waarom Jyske Bank – de enige bank met een tv-station (voor vooral interne communicatie) – vaak kiest voor live verslaggeving. Die kan niet geredigeerd worden en wint daardoor aan eerlijkheid en authenticiteit.

 

  1. In grote bedrijven is contentmarketing een verhaal van kleine stapjes in de juiste richting. Zowel Philips als Schneider brachten het verhaal van één plan, in één divisie, dat mettertijd kleine successen oplevert, die kleine delen van het management weten te overtuigen – en zo stilletjes groeien. Herkenbaar frustrerend, maar wel mooi.

 

  1. De allermooiste contentmarketingverhalen zijn natuurlijk die van bedrijven die er hun groei aan danken. Fish Tales is er zo eentje. Een bedrijf dat vis aan de man wil brengen, gevangen via duurzame visvangst. Hun budgetvriendelijke inspanningen op Instagram – kooklessen over vis in enkele seconden – werden opgepikt door Jamie Oliver en vonden zo snel een wereldwijd publiek. Binnenkort opent de eerste store-in-store bij Albert Heijn.

 

  1. Eentje van dé contentmarketingoeroe Pulizzi: ‘tilt your content’. Dat we moeten zoeken naar de ‘content sweet spot’ wisten we al: de gemene deler tussen wat je als bedrijf kunt, kent en weet en wat je prospects’ grote vragen zijn. Aan die gemene deler moeten we echter nog iets toevoegen, er een eigen insteek aan geven. Pulizzi gaf grif toe dat het Content Marketing Institute zélf moeite zou hebben om vandaag dezelfde plaats in te pikken als ze deden in 2007-2008: vandaag is dit veld volledig ingenomen. “Het zou er dus op aankomen onze kennis te ‘tilten’ en bijvoorbeeld een niche te kiezen: “contentmarketing in de financiële wereld, bijvoorbeeld.”

 

  1. Achteraf vroeg een van de deelnemers aan Pulizzi: in welk geval kan je er maar beter mee stoppen? Tot mijn verbazing antwoordde hij vlotjes “in many cases.” Als er geen uitgekiende strategie is, zullen de inspanningen nergens toe leiden. Dat hebben trouwens ook al vele bedrijven ontdekt: vandaag staan we zeker niet verder dan enkele jaren terug, zo vertelde hij. Integendeel; tal van bedrijven hebben intussen door dat de resultaten niet zijn wat ze hadden verhoopt. Terwijl ze er eigenlijk nooit op de juiste manier aan begonnen zijn.

 

Er is dus nog werk aan de contentmarketingwinkel. Het complete verslag verschijnt binnenkort op www.contentmarketingfastforward.com. Zeker de moeite waard om hun agenda in de gaten te houden…

Deel deze blogpost:

FacebookTwitterGoogle+

Meer weten over dit onderwerp?

Gerelateerde blogposts