Stap 1: definieer je domein

Het domein van je blog moet aansluiten bij de expertise van je bedrijf, maar het is belangrijk om breder te denken dan enkel de eigen USP’s. Het uitgangspunt is het helpen van de klant, niet het aanprijzen van de eigen producten of diensten. Om het met marketeer Jay Baer te zeggen: “Helping is the new selling.

Een voorbeeld: de voornaamste doelstelling van een ondernemingsloket is om ondernemers te bereiken. Dan is het beter om hen niet te overladen met verkooppraatjes, maar te kiezen voor praktische tips die aansluiten bij de concrete uitdagingen voor starters.

Stap 2: verdeel en heers

Je contentdomein vormt de eerste stap van je blogframework. Dat overkoepelende concept splits je vervolgens op. Eerst in ruime thema’s, enkele onderwerpen waarover je wil communiceren. Denk bij elke stap ook even aan je buyer persona’s, gedetailleerd klantenprofielen, elk met hun unieke informatiebehoefte.

Bij Teamleader gingen ze doordacht te werk bij het opstarten van hun schaalbare contentstrategie en bepaalden ze hun thema’s (projectmanagement, timemanagement, relationship management…) aan de hand van hun features, maar ook met oog voor de verschillende vragen vanuit de markt.

Stap 3: van grote brokken naar hapklare stukjes

Ook een thema verdeel je verder tot een aantal behapbare onderwerpen. Daar zijn verschillende pistes voor:

  1. Doe een brainstorm en laat je creativiteit de vrije loop. Verplaats je in het hoofd van de klant. Naar welke informatie is die op zoek? Op welke vragen zoekt die een antwoord? Ook hier komen je buyer persona’s goed van pas.
  2. Ga te rade bij collega’s uit verschillende afdelingen: sales, customer service, productontwikkeling …. Welke vragen krijgen zij regelmatig te horen? Waar lopen zij tegenaan?
  3. SEO-onderzoek: Google is je vriend. Wat zijn de populairste zoekwoorden bij de doelgroep? Ga na wat zij willen weten en waar jij een antwoord op kan bieden.
Beginnende ondernemers zitten met tal van vragen. Hoe stel ik een businessplan op? Hoeveel kost een boekhouder? Welk startkapitaal heb ik nodig? Maar ook: bij welk sociaal verzekeringsfonds sluit ik me best aan? Welke verzekering biedt extra bescherming? Allemaal mogelijke onderwerpen voor de blog van Xerius.

Stap 4: voor elk onderwerp drie mogelijke posts

Probeer om voor elk onderwerp drie verschillende invalshoeken te bedenken. Spreid je onderwerp over de buyer journey: schrijf bijvoorbeeld een lichte en inspirerende blogpost, ideaal voor de awareness-fase. Of een diepgravende longread, geknipt voor lezers in de consideration-fase. Nog iets nodig om die klant in de decision-fase over de streep te trekken? Een overtuigende klantencase is daar perfect voor.

Onze klant SBB, die ondernemers ondersteunt op vlak van boekhouding en fiscaliteit, publiceert maandelijks een tiental contentstukken. Daar zit korte, informatieve info bij voor starters, maar net zo goed downloadbare gidsen of video’s die tevreden klanten aan het woord laten.

Pen – of, laten we wel wezen, toetsenbord – al in de aanslag? De templates in ons e-book over contentstrategie helpen je om deze stappen te doorlopen. En eens je de juiste thema’s, onderwerpen en zoekwoorden gedefinieerd hebt, komt de contentstroom op gang.