Duik je voor het eerst in de inboundpoel en wil je meer weten over de taxonomie van exotische creaturen als content sweet spots, buyer persona’s of brand journalism? Of ben je als beslagen marketeer eerder op zoek naar manieren om je contentcreatie bij te slijpen? Maakt niet uit: met onderstaande boeken kan elke communicatie- of marketingprofessional zijn voordeel doen.

1. Epic content marketing – Joe Pulizzi

Een boek dat zichzelf als ‘epic’ bestempelt, móet wel bol staan van de typisch Amerikaanse hyperbolen, toch? Klopt, maar dit werk van Content Marketing Institute-oprichter Joe Pulizzi blijft een onvervalste klassieker: de boodschap is nog steeds actueel, de stijl helder én geestig. Bovendien is het boek doorspekt met topvoorbeelden en kan je relatief eenvoudig aan de slag met het stramien strategie-uitvoering-optimalisatie.

Voor wie maar niet genoeg kan krijgen van de ‘godfather of content marketing’ (een epitheton dat Pulizzi zich graag aanmeet): ook Content Inc. is de moeite, maar hanteert een ander uitgangspunt: bouw eerst een publiek op, en stem er later je aanbod op af.

2. Content strategy for the web – Kristina Halvorsen en Melissa Rach

Dit boek steekt verfrissend in: panklare digitale strategieën werken vaak voor geen meter. In het tweede hoofdstuk, ‘Why does your content (still) suck’, beschrijven de auteurs het lot van contentmanagers die met lede ogen aanzien hoe, alle redesigns, brainstorms en nieuwe CSM-vernieuwingen ten spijt, hun site een kneusje blijft. Dat de remedie veel aandacht besteedt aan interne contentprocessen – zeker in grote bedrijven vaak dé bottleneck – maakt het des te geloofwaardiger.

Maar uiteraard is content geen exclusief online kwestie. Daarom doopte Kristina Halvorsen deze recentere Slideshare-samenvatting ‘Content strategy for everything’.

3. Youtility – Jay Bear

Content is per definitie nuttig, zo horen wij Chef Strategie Jonas hier dagelijks toeteren. Maar hoe definieer je ‘nut’ precies? Zijn klassieke USP’s of technische specs dan zinloos? Youtility biedt het antwoord: content die useful is, misschien nog het best vertaald als ‘bruikbaar’, helpt klanten ook op de lange termijn vooruit. In die optiek gaat content niet alleen over teksten of video’s, maar bijvoorbeeld ook apps. Waarlijk een kei-useful boek!

4. The Content Code – Mark Schaefer

Mark Schaefer, bekend van de blog {grow}, heeft naar eigen zeggen de code gekraakt om met content hoge toppen te scheren. Deze Alan Turing van de marketing focust weliswaar nogal op sociale media en content sharing, maar de vele voorbeelden zijn verhelderend. Ook Shaefers stokpaardje, de gevreesde content shock, blijft ondanks het overtrokken apocalyptisch beeld een interessant gegeven. Al was het maar als incentive om shockerend goeie content te produceren.

5. Everybody writes – Ann Handley

De copywriters onder ons zullen graag horen dat het uiteindelijk nog altijd woorden zijn die in communicatie de doorslag geven. Meer zelfs: hoe korter, snappier en clickbaiteriger de boodschappen in de eindeloze informatielawine, hoe essentiëler elk woord wordt. Onze schrijfsels dragen namelijk uit wie we zijn en bepalen hoe prospects ons percipiëren: slim of onnozel, betrouwbaar of scammy, opwindend of ronduit saai. En precies die indrukken bepalen of ze verder in je content duiken, of je net links laten liggen.

Enfin, om maar te zeggen: schrijfskills zijn belangrijk. En: ’t is een goed boek.