Kortom, Instagram is allang geen app meer voor alleen tieners en studenten. Maar om je professionele doelgroepen te bereiken, moet je er als b2b-bedrijf wel uit je comfortzone stappen. Lees: kom op Instagram niet als bedrijf maar wel als ‘mens’ uit de hoek.

5 manieren om je bedrijf een smoel op Instagram te geven

1. Zet in op user-generated content

User-generated content is de sleutel tot succes op Instagram en wordt doorgaans als betrouwbaarder ervaren. Wil je je volgers een duwtje in de rug geven om zulke ‘minitestimonials’ te verspreiden? Lanceer dan een promotionele of ‘branded’ hashtag en moedig je volgers aan die te gebruiken. Bijvoorbeeld bij het posten van foto’s die tonen hoe, waar of waarom ze je oplossingen inzetten.

Laat dat nu net zijn waar Hootsuite op mikt met #IWorkFromHere. Deze hashtagcampagne moedigt Hootsuite-gebruikers aan om te pronken met de locaties waar ze de software voor socialemediabeheer zoal gebruiken.

Ook een slimme zet: user-generated content zelf opnieuw delen. Zo beloon je je ambassadeurs met extra visibiliteit. Want daar draait het tenslotte allemaal om op Instagram. Een voorbeeld: financieel dienstverlener JP Morgan slaagde erin om het fotografische talent van een medewerker te koppelen aan het verhaal achter de ontwikkeling van nieuwe financiële technologie.

Ook wij delen graag de content van onze collega’s opnieuw. Wanneer ze bijvoorbeeld eropuit trekken om Com&Co te vertegenwoordigen op events, op congressen, bij klanten enzovoort.

2. Laat je klanten zien

“Mijn business is te saai.” Het moet zowat het meest gebruikte excuus zijn waarom b2b-bedrijven Instagram links laten liggen. Toegegeven, weinig b2b-producten doen de gemiddelde socialemediagebruiker spontaan watertanden. Maar niets houdt je tegen om spectaculaire resultaten te tonen die zonder jouw aanbod niet zouden bestaan. Zowel General Electric (engineering) als Siemens (automatisatie) slagen er op die manier in om hun kurkdroge activiteiten om te zetten in zinderend, esthetisch verantwoord beeldmateriaal.

3. Toon je medewerkers

De eenvoudigste manier om je bedrijf een fotogeniek gelaat te geven, is door de gezichten achter de schermen te laten zien. Zo deel je een unieke kijk in je bedrijfscultuur en profileer je je als werkgever meteen ook steviger op de arbeidsmarkt. IT-gigant CISCO combineerde die doelstelling zelfs met een branded hashtag-campagne (#WeAreCisco) en koppelde zijn aanbod in een en dezelfde beweging aan een van de hoogdagen op elke contentkalender (#connectedsanta).

Ook bij Com&Co zetten we onze collega’s en de sfeer op kantoor graag in de picture:

4. Neem jezelf niet te serieus

Krijg je de kans om je aanbod of sector op een humoristische manier in verf te zetten? Grijp die dan met beide handen. Wie zijn communicatie puur zakelijk houdt, slaat de bal mis op Instagram. Dat heeft softwareontwikkelaar SAP bijvoorbeeld goed begrepen.

Kortom, met een kwinkslag trek je de aandacht. Vervolgens moet je alleen nog zorgen voor de juiste call-to-actions. Op Instagram nemen die CTA’s minder traditionele vormen aan:

  • een link in de bio van je bedrijf – in de posts zelf kan je immers geen URL’s toevoegen;
  • slim geplaatste hashtags onderaan je posts – die bijvoorbeeld oproepen tot het verspreiden van user-generated content;
  • een extreem kort stukje tekst in de afbeelding of foto die je deelt – die tekst kan je toevoegen met behulp van apps zoals Word Swag.

5. Laat zien dat je van dezelfde dingen houdt

Als b2b-bedrijf bedien je andere bedrijven, maar je publiek bestaat in eerste instantie uit de professionals die bij die bedrijven aan de slag zijn. Mensen zoals jij en ik dus. Op sociale media vallen ook zij als een blok voor de kleine dingen die zowat iedereen deelt. Geef ook die een plek op de Instagram-pagina van je organisatie. Technologiereus CISCO doet dat bijvoorbeeld door zijn aanbod te linken met de heilige graal van zowat elke professional wereldwijd: stevige koffie en sterke Wi-Fi.

Streef relevante doelstellingen na

Belangrijk is om Instagram de juiste plaats in je overkoepelende contentstrategie toe te wijzen. Het is een geknipt brandingkanaal om merkbekendheid op te bouwen, je als werkgever te profileren of aan demand generation te doen. Doelstellingen zoals leadgeneratie, conversie en retentie zijn dan weer bij andere kanalen en andere formats gebaat.

Kortom: eerst de doelstellingen, vervolgens de kanalen en dan de content. Ontdek in ons handige e-book hoe je zo’n contentstrategie concreet uitwerkt.