In 2008 veranderde contentmarketing voorgoed het denkpatroon van de marketingprofessional. Het liet ons brein sindsdien ook gonzen van de nieuwe termen, die allemaal nét iets anders inhouden. Tijd om de gordiaanse knoop te ontwarren.

Contentmarketing: de overkoepelende term

Marketeers en merken die waardevolle content creëren en verspreiden om hun businessdoelen te realiseren, doen aan contentmarketing. Leadgeneratie, brand awareness, sales … Welk doel deze merken ook nastreven, ze verkiezen content boven pushcommunicatie zoals klassieke reclamespots, newsletters en verkoopbrieven. En gelijk hebben ze.

Branded content: merken als publishers

Branded content verwijst naar waardevolle content die meteen geassocieerd wordt met een specifiek merk of bedrijf. Denk aan een klantenmagazine of branded campagnefilm. Een slimme strategie volgens Joe Pulizzi en Robert Rose: een merk dat zich met branded content de rol van publisher aanmeet, krijgt er een groter publiek voor terug.

Native advertising: gegeerde reclame

Merken die betalen om hun content op een uitgeversplatform met groot bereik te plaatsen, zetten in op native advertising. De content is perfect geïntegreerd met de omgeving waarin ze verschijnt, en stoort dus niet. Meer nog, ‘natives’ – een vorm van branded content – zijn waardevol voor de persoon die de reclame te zien krijgt.

Brand journalism: perscommunicatie 2.0

Pr-medewerkers en merken die op journalistieke wijze verslag over zichzelf uitbrengen vanuit een eigen ‘brand newsroom’? Dat valt dan weer onder brand journalism. Deze vorm van contentmarketing geeft public relations, crisiscommunicatie en corporate branding een geheel nieuwe invulling.

In een notendop

Contentmarketing Branded content Native advertising Brand journalism
Wat? Merken die waardevolle content creëren en verspreiden. Merken die waardevolle content publiceren die meteen met hen geassocieerd wordt. Merken die betalen om content op een platform met groot bereik te plaatsen. Merken die verslag over zichzelf uitbrengen vanuit een eigen ‘brand newsroom’.
Doel? Leadgeneratie, brand awareness, sales … Corporate branding, leadgeneratie, sales … Overwegend sales Public relations, crisiscommunicatie, corporate branding …
Voorbeeld De dodelijk doeltreffende content van Xerius The Lego Movie De blogposts voor Gentrepreneur van SBB Barco’s Newsroom

Alles staat of valt met kwaliteitscontent

Verwarring tussen de bovenstaande termen maakt het marketeers moeilijk om de juiste boodschap op de juiste plaats te verspreiden. Die verwarring komt vooral omdat ze gehanteerd worden door verschillende professionele profielen. Voor een marketeer is alles contentmarketing, terwijl een pr-professional in alles een vorm van brand journalism ziet. Eén iets is overduidelijk: contentmarketing, branded content, native advertising én brand journalism staan of vallen met ijzersterke content.