Hooguit 5 minuten. Dat is volgens een onderzoek van InsideSales.com en Harvard Business Review de ideale tijd om op de vraag van een websitebezoeker te antwoorden. Na dat magic window dalen je kansen om er ook een sales qualified lead van te maken zienderogen. De kans is groot dat je bezoeker dan al op de website van de concurrentie zit.

Waarom responstijd belangrijk is:

Copyright: Drift.com, Harvard Business Review & Inside Sales.com

Dat nog te weinig bedrijven zich daarvan bewust zijn, blijkt uit een experiment van het team achter het marketing- en salesplatform Drift. Als ware mystery shoppers vuurden ze vragen af op zo’n 433 bedrijven. Het resultaat: slechts 7% beantwoordde ze binnen de 5 minuten.

Met een goede babbel bereik je meer

Waarom dat cijfer zo laag ligt? Omdat veel marketeers (in b2b-bedrijven) nog te vaak gated content zien als het middel bij uitstek om gegevens van leads te sprokkelen. Hoe meer velden er zijn, hoe meer zicht je krijgt over je leads en hoe beter je hen kan segmenteren. Maar natuurlijk zitten veel websitebezoekers niet te wachten om in één keer een hoop gegevens prijs te geven. Die vragen gaandeweg tijdens een gesprek stellen, is een stuk subtieler.

Van formulier naar een chatbot

Leads in minder dan 5 minuten te woord staan is natuurlijk onbegonnen werk voor medewerkers van vlees en bloed. Voor chatbots daarentegen is het een fluitje van een cent. Waarvoor je hem hanteert, kies je zelf: om te polsen naar de noden van je websitebezoekers, mensen doorheen een veelheid aan producten naar de geknipte oplossing te leiden enzovoort.

Perfecte conversation starter

Chatbots kunnen ook meer dan alleen maar vragen beantwoorden. Gebruik ze om actief een gesprek op gang te brengen met je bezoekers. Denk hierbij niet alleen aan klassiekers zoals ‘Kunnen we je ergens mee helpen’, maar ook aan bots die echt meedenken. Klikt iemand enthousiast rond op je blog? Laat je virtuele medewerker vragen welke content de bezoeker precies zoekt. Of zoekt iemand tussen je aanbod lang naar een passende oplossing? Een chatbot kan meteen voorstellen om een afspraak te plannen.

Geef je bot persoonlijkheid

Heb je jezelf er al op betrapt op de teampagina van de website van een bedrijf te kijken met wie jij zo vaak mailt of belt? Ik ook. We weten nu eenmaal allemaal graag met wie we contact hebben. Plak daarom ook op je chatbot een gezicht, zodat bezoekers ‘zien’ met wie ze praten. Denk ook na over welke tone of voice je je virtuele collega geeft.