Maarschalk chief content officer

Maarschalk CCO kent de troeven van zijn team en weet als geen ander de juiste mensen op de juiste plek in te zetten. Hij voorziet hen ook van wapens: de Maarschalk garandeert toegang tot digitale tools en waakt over een complementaire mix van skills en kennis in zijn team. Maar bovenal is hij een geboren leider die inspireert en motiveert, en iedereen – van verkenner tot generaal – op één lijn krijgt rond dezelfde contentstrategie, klaar om ten strijde te trekken.

Generaal contentstrateeg

Verklaart maarschalk CCO de oorlog, dan stuurt generaal contentstrateeg de veldslagen aan: hij vertaalt de bedrijfsdoelstellingen naar concrete strategieën. De generaal is van vele markten thuis, en heeft dankzij zijn ervaring voeling met zowel technische als praktische zaken. Hij is ook een klankbord voor zijn troepen én voor maarschalk CCO: hij reageert als de wiedeweerga op hun vragen en noden, en is de eerste om een handje toe te steken.

Waar de contentstrateeg de mosterd haalt? In ons e-book contentstrategie natuurlijk.

Luitenant contentmanager

Een team contentcreators aansturen kan luitenant contentmanager als de beste. Samen met hen gaat hij op zoek naar de juiste topics en spannende formats en zorgt hij ervoor dat die saga’s hun weg vinden naar de passende kanalen. Zijn creatieve geest maakt van hem een beetje een streber, die uit elk verhaal méér wil halen. Als projectmanager pur sang slaat hij ook de oorlogsdrum, die het tempo en de frequentie waarmee content afgevuurd wordt, bepaalt. En dat is nog niet alles: het takenpakket van deze duizendpoot is eindeloos.

Majoor artdirector

Samen met maarschalk CCO, generaal contentstrateeg en luitenant contentmanager, vormt majoor artdirector de ruggengraat van je troepen. Hij vertaalt de contentstrategie naar een visueel sterk verhaal, en denkt in beelden, infografieken en video’s (ook in b2b force to be reckoned with). De artdirector is niet bang om buiten de lijntjes te kleuren en overtuigt het team enthousiast van zijn frisse ideeën. Is je contentstrategie heel beperkt, dan kan de contentmanager eventueel deze visuele taken opnemen, en doorbriefen naar grafici.

Mineur webarchitect

In de digitale bodem waar veel content op floreert, liggen heel wat technische obstakels. Mineur webarchitect brengt raad: hij snapt de SEO-gevoeligheden van Google en past de goed gestructureerde content daar perfect in. De gedroomde webarchitect heeft een technische achtergrond, maar ook voldoende voeling met marketing om een strategie van de juiste technische poten en oren te voorzien.

De webarchitect is optioneel: in sommige bedrijven neemt een marketingautomationplatform zoals Hubspot deze rol helemaal of gedeeltelijk over.

“Zijn je teamleden perfect op elkaar ingespeeld, dan speel je contentstratego als een eindbaas.”

Verkenner contentcreator

De rol van de verkenners – de onmisbare uitvoerende krachten - mag in geen enkele strijd onderschat worden. De schrijvende contentcreator – of copywriter – vormt in het heetst van de strijd de voorhoede, die met zijn spitse pen en heldere kijk hapklare antwoorden biedt op de noden van de consument. Zijn visuele evenknie (de graficus of DTP’er) gaat dan weer op zoek naar passende visuele content.