
Of je nu nog moet beginnen aan je contentstrategie, of er al volop mee bezig bent: een duidelijke blauwdruk komt altijd goed van pas. In deze Slideshare zetten we de 7 essentiële bouwstenen op een rij.
Stap 1: neem niet te veel hooi op je vork
Met een zo klein mogelijke inspanning wil je natuurlijk een zo groot mogelijk resultaat behalen. En daarvoor moet je keuzes maken. Misschien kwamen er tijdens je buyer persona-oefening uiteindelijk vier typische klantenprofielen uit de bus. Maar vaak is het onmogelijk om op allemaal tegelijk te focussen (te duur, te tijdrovend). Daarom beperk je je dus best tot de doelgroepen die het best aansluiten bij je doelstellingen.
Zijn je buyer persona’s wel compleet?
Al blijven diepte-interviews de beste manier om je persona’s te doorgronden, ook elders kan je waardevolle info sprokkelen:
- Neem je bestaande content onder de loep: wat scoort al goed en waarom?
- Analyseer het zoekverkeer: met Googles Keyword Planner kan je snel aan de slag om na te gaan waar SEO-potentieel ligt. Maar grondiger – en veel beter – is een professionele tool als Moz.
- Haal inspiratie bij je concurrenten: bekijk welke content je concurrenten via welke kanalen inzetten en ga na wat werkt.
Stap 2: zet de buyer journey uit
Heb je beslist op welke persona’s je je zal focussen, dan komt het erop aan om een duidelijk beeld te krijgen van hun buyer’s journey. Je prospect doorloopt immers verschillende fases voor hij of zij uiteindelijk klant wordt. En die fases zijn allesbepalend voor het type van content dat je brengt.

Onze klant Xerius heeft dit model goed begrepen:
- Awareness: Xerius deelt content die een breed publiek aanspreekt met blogposts zoals ‘Surfen in de stad: 15 wifi-spots in Gent, Antwerpen en Brussel’. De lezers zijn niet per se geïnteresseerd in ondernemerschap, maar leren Xerius wel kennen.
- Consideration: deze content beantwoordt specifieke vragen voor mensen die overwegen om een eigen zaak op te richten: ‘De starters-bvba: hoe interessant is deze vennootschapsvorm?’.
- Decision: met specifieke landingspagina’s overtuigt Xerius zijn bezoekers om zich uiteindelijk aan te sluiten.
- Experience: wie net zelfstandige is bij Xerius, krijgt nog steeds nuttige tips om zijn of haar zaak succesvol te runnen: ‘Omgaan met leveranciers: waar moet je op letten?’.
Stap 3: buyer’s journey meets buyer persona
Vervolgens ent je die buyer’s journey op elk gekozen persona:
- Welk type content past in welke fase?
- Welke kanalen passen bij elk persona en in elke fase?
- Welke hamvraag beantwoord je in elke fase?

Nog een laatste tip: zet de hele oefening op papier. Je boekt namelijk een beter resultaat wanneer je alles visueel voor je ziet.
Dit stappenplan doorlopen? Dan ben je klaar voor de volgende stap: de topics bepalen voor elk van je buyer persona’s. Stay tuned!