Grapje, natuurlijk, want wanneer is er ooit een pasklare oplossing voor een contentmarketingprobleem? Maar niet getreurd. Want wat ik je wel kan aanbieden, is een praktische gids die je op zijn minst kan helpen bij het maken van een geïnformeerde beslissing. Of die je kan gebruiken als zwart schaap als het fout loopt. Handig toch?

De voor-en nadelen

Gated Ungated
Klein bereik: hoge drempel Groot bereik: lage drempel
Minder deelbaar Makkelijk deelbaar
Meer informatie over wie precies de content consumeert. Weinig tot geen informatie over wie de content consumeert (maar wel mogelijkheden tot retargeting en remarketing)
Mogelijkheden tot segmentatie van leads en het opzetten van gerichte nurturing-campagnes Minder leads om mee te pronken en het management mee te paaien
Een beter beeld van de waarde die potentiële klanten hechten aan jouw content. Weinig zicht op de ‘waarde’ van je content.
Als de content niet aan de verwachtingen voldoet kunnen lezers zich bekocht voelen. Kwaliteitsvolle content vrij beschikbaar stellen maakt je gewoon sympathiek.
Minder vindbaar voor zoekmachines: hogere bouncerate op de landingspagina, minder enagement, content is ‘onzichtbaar’ voor zoekmachines. Betere vindbaarheid: lage bouncerate, meer engagement, en ungated content (in de vorm van een sappige long-read) is spek naar de bek van zoekmachines.

Wanneer wel of niet gaten: een flowchart

In essentie komt het er dus op neer dat je bij ungated content een stuk controle opgeeft en meer inzet op brand awareness. Of (un)gated content the way to go is in jouw specifieke context, hangt van een aantal dingen – de inhoud, je sector, je doelstellingen en uiteraard het type content – af. Wat, je bent de draad kwijt? Wat dacht je van een handige flowchart, zomaar, voor niks? Nee, ik sta erop. Ik ben gelukkig getrouwd. Ik hoef je e-mailadres helemaal niet. Nee écht. Gewoon klikken. Go!

En wat met GDPR?

Tot slot nog een bedenking: in tijden van GDPR-anxiety kan het aanlokkelijk lijken om gewoon àl je content open te stellen. Daarmee is het probleem meteen van de baan. Zo'n drastische reactie hoeft echter niet: zorg er alleen voor dat je downloadformulier op zijn minst de volgende informatie bevat:

  • Waarom je persoonlijke informatie opvraagt;
  • Waar die informatie voor gebruikt zal worden;
  • Waar lezers je privacybeleid kunnen vinden (link);
  • Hyperduidelijke opt-in- en opt-out-mogelijkheden.