Gemiddeld tellen blogposts zo’n 400 à 1.000 woorden. Longreads variëren daarentegen van 1.000 tot 20.000 woorden. Maar kort en lang leven in perfecte harmonie: enerzijds staan posts en visuals op sociale media meteen in de kijker, als makkelijk verteerbare appetizer. Daar vormen longreads een krachtig vervolg op, of toch voor wie meteen al iets steviger lust.

Format met potentie

Journalistieke longreads groeien stevig in populariteit. Mediaplatformen (in het Engels, mijn moedertaal) zoals The Atlantic, The Guardian, Wired Magazine en The New York Times hebben de kunst van de longreads op punt gesteld. Daarom wonnen ze zowel Pulitzer-prijzen als een loyaal, intelligent en interactief lezerspubliek voor zich.

Marketeers volgen gretig: zeker technologiegerichte Amerikaanse bedrijven zetten steeds meer lange stukken in. En ook bij ons gaat het – zij het met mondjesmaat – de goede richting uit. Precies omdat het om een relatief recent format gaat in een contentmarketingcontext, zijn longreads anno 2018 een slimme manier om voorsprong op te bouwen en zo je contentdomein te claimen.

“Longreads zorgen ervoor dat je publiek je niet gewoon als een bedrijf ziet, maar als een gemeenschap van innovatieve experts.”

Verhalen die relevant blijven

Longreads vertellen een verhaal, zelfs als het onderwerp technisch is. Dat bouwt vertrouwen op: klanten en andere vormen van publiek zien je niet gewoon als het zoveelste bedrijf dat een aanbod wil verpatsen, maar als een gemeenschap van innovatieve experts. Diepgaande inzichten en nieuwe informatie versterken je geloofwaardigheid. Kortom, longreads zijn het perfecte voorbeeld van de veelgehoorde slogan in inboundmarketing: denk als een uitgever.

Bonus: Google is dol op longreads. Algoritmen bevoordelen diepgaande artikels door ze jarenlang bovenaan in de zoekresultaten te plaatsen.

Toon je expertise en creëer buzz

Publiceer je ook longreads op externe platformen, dan breid je de mogelijkheden nog verder uit. Medium, bijvoorbeeld, is de ideale plek voor longreads van niet-mediabedrijven en heeft een trouw publiek. Je publiceert dus waar al veel trafiek is, waardoor je op lange termijn leads genereert naar je eigen website. Positief neveneffect: de inkomende links van het externe platform boosten je eigen domeinautoriteit, een soort SEO-score voor je gehele site.

Tot slot nodig je met longreads ook je fans (vaste klanten of merkliefhebbers) uit om het gesprek aan te gaan. Zo werkt Medium in twee richtingen: lezers worden er aangemoedigd om te reageren of hun mening te geven. Dat helpt niet alleen om je bereik te vergroten, maar is ook interessante input om je aanbod bij te schaven.

Het beste van twee werelden

Zolang twee posts niet exact dezelfde zijn (om een duplicate content-penalty te vermijden), kan je een stuk op je eigen blog én op externe platformen publiceren. Lichte aanpassingen zijn trouwens meestal tóch nodig: de kans is groot dat je ‘externe’ publiek aanzienlijk verschilt van je bloglezers.

8 tips om eraan te beginnen

  • Stem je topic af op je lezers. De aandacht van je lezers minutenlang behouden is geen klein bier. Beschrijf zoveel mogelijk concrete ervaringen of voorbeelden uit de realiteit.
  • Hou het interactief. Je schrijft geen artikel voor een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift; je wisselt gedachten uit met je lezers terwijl je nieuwe inzichten voor hen opent. Zolang het wat onderbouwd blijft, mag iedereen z’n mening geven.
  • Vermijd productinfo. Verken de problemen waarvoor je aanbod oplossingen biedt of duik in de context van je oplossing. Probeer dus niet te verkopen, maar te helpen.
  • Haal de experts erbij. Ondersteun je reputatie met een paar grote namen. Interview andere experts of wetenschappers en maak hen duidelijk dat je longread ook hun expertise in de verf zet.
  • Citeer verschillende bronnen. Voeg informatie toe uit andere onderzoeken, journalistieke inzichten, inzichten van experts, enzovoort. Die geven je longread meer diepgang.
  • Verbluf de zintuigen. Opnieuw: aandacht moet je verdienen. Varieer daarom met afbeeldingen, video's, pittige quotes, infografieken, enzovoort.
  • Citeer, citeer, citeer. Gebruik gerust uiteenlopende media, maar vermeld altijd de originele bron.

Longreads: altijd een goed idee

Samengevat: longreads zijn bijna altijd een goed idee, zeker als je een uniek, technologiegericht of innovatief product aanbiedt. Maar ook als je aanbod vrij traditioneel is, zijn er tal van relevante onderwerpen om te verkennen. De vruchten van je inspanningen blijf je de komende jaren plukken.