Meer zelfs: zij die er toch op uit trekken, laten niet per se hun professionele alter ego thuis. Dat zie je vooral op sociale media. Waar bijvoorbeeld verkeer via Google in de zomermaanden doorgaans een stevige knik toont, valt dat bereik op sociale kanalen meestal veel minder plat. Ook tijdens verlofperiodes blijft de verleiding om godganse dagen doorheen je feeds te scrollen vaak groot.

Dat neemt niet niet weg dat zomerplanning voor jou misschien een huzarenstukje is: weinig tijd om communicatie voor te bereiden, inspiratie-armoede, collega’s de hort op enzovoort. Daarom deze 6 simpele tips voor uitmuntende zomercontent.

Max Flamme contentcreator bij com&co

De zomer is dé periode om je van je in slaap gedommelde concurrenten te onderscheiden.

1. Kom zomers uit de hoek

Gezondheid, reizen en buitenactiviteiten liggen voor de hand, maar er is veel meer dan dat. Ga na wat er leeft bij je publiek, speel daarop in en plan tijdig in je kalender. Zo maakten we voor SD Worx een contentstuk over de aanwerving van jobstudenten.

Voor een andere klant was een van de felst gesmaakte stukken van de hele zomer een overzicht van de beste zomerbars met gratis wifi. En zelf trappen we de zomer af met deze blog over zomerse content. Mogelijkheden genoeg om het aangename aan het nuttige te koppelen voor je klanten.

Tip: wat je ook doet, maak je content mobile friendly. Tijdens de zomer maken smartphones overuren.

2. Gebruik inhakers

De jaarkalender is een dankbare inspiratiebron voor frisse en actuele content. Denk maar aan muziekfestivals en sportevenementen. Mogelijke insteken voor die zogeheten top topicals of inhakers: de koninginnenrit van de Ronde van Frankrijk, de Olympische zevenkamp en de tactiek van de Rode Duivels tijdens het EK voetbal.

Ook minder gekende feestdagen prikkelen misschien je creatieve brein. Een kleine zomerselectie:

  • 21 juni – internationale selfiedag
  • 7 juli – vertel-de-waarheiddag
  • 17 juli – wereldemojidag
  • 19 augustus – wereldfotodag

Zorg natuurlijk ook voor de nodige missing link met je merk, maar probeer die op een creatieve manier in te vullen. Of, zoals collega Wolf ooit schreef in een listicle over wat ondernemers van de Rode Duivels konden leren: “Durf out-of-the-carré te denken.”

3. Geef bestaande content een facelift

Bestaande stukken in een ander – vaak makkelijker verteerbaar – format gieten: het is een heuse zomerklassieker. Je hebt er immers meestal geen inhoudelijke go meer voor nodig, en voor een gerodeerde contentcreator is het een dankbare (en relatief eenvoudige) klus. Zo toverden we voor Mensura een blogpost over hitte op de werkvloer om tot een heldere infografiek.

Nog enkele ideeën:

  • Maak een ‘best of’ van je populairste content
  • Recycle opmerkelijke resultaten en statistieken in een infografiek
  • Verknip videos tot gif’s of kortere fragmenten voor sociale media
  • Geef een blog nieuw leven in een audioblog of podcast

Is je inspiratie zoek, dan kan je ook je bestaande evergreencontent simpelweg reposten via sociale media.

4. Probeer eens iets nieuws

De warme zomermaanden zijn ideaal om je koudwatervrees te overwinnen. Gamification – spelelementen aan je content toevoegen – verhoogt bijvoorbeeld het engagement van je doelgroep, dus lanceer voor het eerst een online quiz of fotowedstrijd.

Of zet je sociale kanalen in voor bijkomende doelstellingen, zoals employer branding . Heel wat millenials zoeken een job via sociale media en nog meer onder hen screenen jouw merk op die manier vóór ze solliciteren.

Zelf vertellen we je deze zomer waarvoor de ‘co’ in com&co staat.

Coaching, collega’s die tegelijk vrienden zijn en – godzijdank – Cornetto’s in de zomer: de ‘co’ in com&co heeft verschillende betekenissen:

Geplaatst door com&co op Woensdag 26 juni 2019

Cijfer: 73% van de millenials vond zijn laatste job via een socialemediakanaal.
Bron: een studie van Aberdeen Group.

5. Maak het persoonlijk

De beste verhalen zijn menselijke verhalen. Gun je publiek daarom een blik achter de schermen tijdens de zomermaanden. Hoe trotseren jullie hittegolven op de werkvloer? Wie komt steevast zonder stem terug van Pukkelpop? En welke barmhartige Samaritaan staat in voor de toevoer van Cornetto’s? De zomer brengt vast iets contenwaardigs met zich mee. Giet het in een Instagramstory, post een gif op Twitter of stream live via Facebook.

Het ideale tussendoortje voor zij die wel in een hangmat liggen, en bovendien het perfecte snijvlak tussen corporate branding en employer branding.

6. Zeg het met een video of podcast

Iemand die onderweg is op de Route du Soleil zoekt misschien naar een interessante podcast om de tijd te doden. En je volgers die verveeld achterblijven op het werk en westrijdjes bureaustoelracen houden, hebben in juli en augustus net meer tijd om in je content te duiken.

Je contentkalender moet dus niet enkel gevuld zijn met light-versies van je gebruikelijke hersenspinsels. Content voor on the go mag best wat langer zijn, maar dan liefst iets wat je makkelijk via je smartphone beluistert of bekijkt. Lezen is voor na de zomer. On that note: tot binnenkort!