Contenttrends, persona-templates en social video: ziedaar het podium van 2017. Oprotten jongens, tijd voor de nieuwe lichting! Hoewel, zowat de helft van onze meest gelezen blogposts maakten we vóór 2018. Die tellen we, voor de goede orde, niet mee in deze hitparade. Wie evergreens wil, moet maar op Joe’s Top 2000 afstemmen.

10. Storytelling in contentmarketing: 7 geslaagde voorbeelden

Als er story’s te tellen zijn, dan is Wolf er graag bij. Al poopt hij al even graag party’s: in deze blogpost breekt hij een lans voor spaarzaam gebruik van de term en doordachte inzet van de tactiek.

9. Instagram in b2b: tips en voorbeelden uit de praktijk

Duffe vergaderzaal, dozijn grijze board members, waarvan eentje voorzichtig oppert dat Insta tegenwoordig helemaal lit is bij de kids. Ja, zo maakte Instagram vast zijn entree in de corporate wereld. En tóch is het medium in b2b nog lang geen evidentie. Sam biedt raad met tips en voorbeelden.

8. Minder content in 2018 (en vier andere voornemens)

Goede voornemens, ze halen zelden het einde van het jaar. Tenzij ze profetisch zijn. Minder focus op kwantiteit, meer diepte, creatievere formats en slimmere distributie: vandaag twijfelt geen kat hier nog aan, een jaar geleden wees Jonas hier al fijntjes op.

7. Vier stappen naar een rijkgevulde contentkalender

Met contentkalenders is het zoals met baby’s: je moet ze continu voeden, iedereen moeit er zich mee, en veel dankbaarheid krijg je ook al niet terug. Sofie legt uit hoe je jezelf een zenuwinzinking bespaart.

6. Ambassadeurs op sociale media: 4 pijlers voor employee advocacy

Volgens studies kan je qua vertrouwen niet veel lager meer vallen dan politici en journalisten. Bedrijven doen het beter, maar de échte bakens van geloofwaardigheid blijven werknemers met een bepaalde expertise. Hoe je hen inzet in een b2b-influencermodel, legt Sam uit.

5. Interne communicatie: hoe maak je van je vonk een vlam?

De vlam aanwakkeren in een anders lusteloos smeulende interne communicatiestrategie? We gingen spieken bij de vrienden van Vonk en trokken drie lessen uit één topcase.

4. Waarom een jaarverslag?

Zoals elk jaar eentje waarvan niemand zeker is of hij écht de hitlijst gehaald heeft: een post van onze CEO Ilse. Zij legt uit waarom sommige bedrijven die daartoe niet verplicht zijn tóch een jaarverslag lanceren.

3. Branded content, native advertising of brand journalism: het verschil opgehelderd

Nieuwe tijden smeken om nieuwe modewoorden. Wat vroeger nog een publireportage heette, is nu een native ad. En het bedrijfsmagazine is verveld tot branded content. Dat wij vrolijk meegaan in die mallemolen, zegt overigens veel over hoe graag we je zien. ❤

Remote file

2. De GDPR voor marketeers: 6 verhelderende antwoorden

Die ellendige GDPR blijft zorgen baren. Lepe adverteerders en onverbeterlijke spammers zijn er allang aan voor de moeite, maar ook rechtschapen marketeers zoals jij en wij moeten zich schikken naar de nieuwe privacyregels. Louise brengt klaarte in de juridische schemerzones.

1. Contentmarketing en interne communicatie (1): communicerende vaten?

Het klinkt cheesy, maar ’t is wel waar: goud voor onze klanten! De inzichten uit deze recap van onze allereerste Content Roundtables zijn namelijk ontsproten aan 20 communicatie-experts die begin 2018 een boompje opzetten over het streven naar een cultuur van content. Proficiat!