Voor deze blogpost bedanken we onze fijne, productieve en getalenteerde stagiaire Axelle Hantson 👏.

Nieuwe modellen, inspiratie ervaringen en tips rond interne contentdistributie: daar ging com&co naar op zoek tijdens het congres. Daaruit konden we drie grote aandachtspunten voor communicatieprofessionals distilleren.

1. Moedig interactie aan

Efficiënt content verspreiden, staat of valt met het kiezen van de juiste kanalen. Is een intranet wel de meest geschikte optie voor jouw interne communicatie? Of bieden apps of een combinatie van technologische tools misschien een betere oplossing? De keuze hangt uiteraard af van de grootte van je bedrijf, team en budget, maar doorgaans geldt: hoe interactiever, hoe beter. Daarvan mochten we tijdens de VONK-sessies enkele inspirerende voorbeelden ontdekken.

Zo besloten ze bij de European Logistics Campus (ELC) van Nike in Limburg om een ‘sociale app’ te ontwikkelen. De bedoeling? Meer dan 5000 werknemers samenbrengen, waarvan maar liefst 77% géén bureaujob uitoefent en in shiften werkt, en dat 24/7. Zaak was dus om een platform uit te bouwen dat naast duidelijk communiceren ook toeliet om medewerkers te verbinden.

De ‘My ELC’-app bleek een schot in de roos. De toepassing stelt iedereen bij Nike in staat om bij te dragen aan het succes van interne communicatie. “Content is king, but context is queen – and she wears the pants”, zo vat communicatiemanager Heleen Van Pelt de aanpak samen. Via de app kunnen Nike-medewerkers deel uitmaken van virtuele groepen waarin ze niet alleen content verorberen, maar ook zelf creëren. Die user-generated content verhoogt de betrokkenheid en zorgt ervoor dat er meer op maat wordt gesproken met en tussen verschillende medewerkersgroepen.

2. Bouw je community uit

Een toegewijde community is een belangrijke bouwsteen voor contentdistributie. Door van je medewerkers online ambassadeurs van je bedrijf te maken, kan je je publiek immers drastisch uitbreiden en verbreden. Maar ook voor interne communicatie is een community van ambassadeurs onontbeerlijk. Hoe meer je medewerkers je communicatie delen of onderschrijven, hoe krachtiger en geloofwaardiger die wordt.

Dat het management hierin een voorbeeldrol speelt, toont de Nike-case mooi aan. Zo werd het gebruik van de ‘My ELC’-app sterk aangemoedigd bij de managers van Nike ELC. Dat zij consistent via de app met elkaar communiceerden, maakte medewerkers in alle lagen van de onderneming warm om hetzelfde te doen. Het resultaat: My ELC oversteeg al snel de puur praktische of formele boodschappen – denk aan uurroosters, loonbriefjes enzovoort. Zo duurde het niet lang vooraleer er verbindende en inspirerende content werd gedeeld, zoals teambuildingfoto’s, feedback, tips, best practices …

Het nut van een community werd tijdens het VONK-congres ook aangekaart door Ann Dobbeni van communicatiebureau f-use. “Zonder de managers actief aan boord is de kans op succes klein,” klonk het tijdens haar presentatie ‘Bouwen aan een online community’. En zodra je community concreet vorm krijgt, komt het erop aan om je grootste interne ambassadeurs te identificeren, aan te moedigen en te betrekken bij het creëren en verspreiden van je content.

Koester, ondersteun en begeleid je topambassadeurs. Voelen zij zich zo geëngageerd dat ze spontaan je content beginnen te delen, dan kan je spreken van een sterk staaltje user-generated content.

3. Technologie helpt, maar is niet alles

Van het vonk-congres onthouden we vooral een positief verhaal. De tools waarmee en media waarlangs we boodschappen verspreiden, waren nog nooit zo laagdrempelig. Zo kozen Sarah Vangheluwe en Erwin Van Overloop de beste digitale tools uit om ons werk te vergemakkelijken. Om te plannen en samen te werken zijn er tools zoals Trello en Todoist, om een community op te bouwen is er Yammer en om je sociale media te monitoren en posts in te plannen, kan je rekenen op Hootsuite, Panoply, Buffer of CoSchedule.

Maar technologie is natuurlijk slechts maar één factor. Uiteindelijk zijn ook veranderingen in mensen en processen nodig om intern tot een cultuur van content te komen. Dit was ook de essentie van change-expert Cyriel Kortleven. Hij vatte dit principe mooi samen in een treffende quote: “Don’t mind the change. Change your mind.” Food for thought!