Je persoonlijke newsfeed op LinkedIn is doorgaans een mix van korte updates, klassieke linkposts (die je naar een andere blog of website sturen) en advertenties. Sinds 2010 vind je er ook Pulse-posts: volledige artikelen op LinkedIns contentplatform. Deze feature is er (voorlopig) enkel voor persoonlijke profielen. Maar ondanks het grote potentieel blijft deze feature in België nog wat onderbenut.

1. Voor wie is het?

Precies omdat LinkedIn Pulse vertrekt vanuit persoonlijke auteurs, biedt het platform vooral mogelijkheden voor thought leadership en personal branding. Niet toevallig zijn zelfstandige consultants met een béétje naam doorgaans actieve Pulsers: zij zijn hun bedrijf. En Pulse is hun bedrijfsblog.

Ook heel wat experts binnen organisaties gebruiken LinkedIn Pulse, zij het (nog) veel minder. Hun beweegredenen zijn gelijkaardig: expertise en credibiliteit in de verf zetten. Vaak starten professionals uit eigen initiatief met Pulse. Maar ook de omgekeerde beweging is mogelijk – en maakt opgang in b2b: marketingteams die Pulse actief opnemen in hun contentstrategie, door intern enkele experts te selecteren en hen warm te maken om de rol van contentambassadeur op te nemen.

2. Waarvoor dient het?

Vooral om je bereik stevig op te krikken. Je spreekt namelijk de persoonlijke netwerken van je experts aan én click-through vormt geen barrière meer. Populaire stukken kunnen bovendien ‘trending’ worden. Die content suggereert LinkedIn vervolgens bij mensen met gelijkaardige profielen. Zo bereik je niet alleen volgers, maar de hele Pulse-community in je sector.

Ook om in te spelen op actuele thema’s is Pulse geknipt. Logisch, want voor nieuws ga je veel sneller een sociaal medium openen dan iets googelen. En tot slot kan je via Pulse heel opiniërend uit de hoek komen – iets wat op de bedrijfswebsite soms moeilijk ligt.

3. Wat doet het voor marketing?

Met Pulse bereik je niet zozeer prospects, maar wel influencers en peers binnen je sector. Bovendien ontbreekt de klassieke marketingfunnel: de bezoeker gaat niet naar een productaanbod of landingspagina, maar blijft op het externe platform. Die dingen maken het medium op het eerste gezicht minder geschikt voor marketing.

Al moeten we dit nuanceren. Voor directe conversie is Pulse inderdaad minder geschikt. Maar contentmarketing is veel meer dan systematische leadgeneratie. Het thought leadership van je interne experts straalt ook af op je organisatie. En in veel sectoren zijn net zij het die sales genereren. Die interne influencers de juiste platformen, tools én content aanreiken, is trouwens wat we doen bij onze klant Flanders Investment & Trade.

4. Kan je kanaal en platform combineren?

Je eigen contenthub en LinkedIn Pulse vullen elkaar perfect aan. Soms kan je bedrijfscontent simpelweg integraal (laten) verspreiden via persoonlijke profielen. Een typische bezorgdheid is dan duplicate content: krijgt je originele content een penalty van Google en zullen je rankings kelderen? Daarover bestaat onenigheid onder SEO-techneuten. Het best speel je op zeker:

  • Sowieso is het een goed idee om je stuk te repurposen: voeg persoonlijke ervaringen, cases of meningen toe.
  • Of je wacht tot het originele stuk op je eigen blog geïndexeerd is in Google, waarna je het verspreidt via Pulse met een link (‘Dit stuk verscheen eerder op …’) naar je blogpost.

Over SEO gesproken: LinkedIn voegt aan links standaard nofollow-tags toe. Pulse-artikelen kunnen dus de autoriteit van je domeinnaam niet beïnvloeden.

LinkedIn Pulse dient als vitrine waarbij je je expertise en kennis tentoonspreidt.

5. Kan dat in een samenvattend schema?

Absoluut: