Services

Agency Life voor Teamleader:
een liefdesbrief aan alle agency’s

De voorbije jaren konden we met verschillende projecten al ons steentje bijdragen aan de steile groei van de Gentse software scale-up Teamleader. 2021 spant de kroon met de geboorte van Agency Life, een straffe reeks over het runnen van een creatief bureau of digitale studio. “Agency Life, da’s eigenlijk onze liefdesbrief aan agency’s”, vertelt Peter Van Wijnaerde, Head of Brand & Studio bij Teamleader.

klant

Teamleader, een snelgroeiende software scale-up voor dienstverlenende bedrijven.

uitdaging

Op een schaalbare manier brand awareness en demand genereren voor agency’s, een belangrijke (groei)markt voor Teamleader.

aanpak

De premium contentreeks Agency Life, een panelshow met agency-toppers over het runnen van een creatief bureau of digitale studio.

het team

com&co: Louise Haspeslagh, Hannelore Bara, Anja Braet, Stijn Smets, Reinhard De Milt

Teamleader: Peter Van Wijnaerde, Robin Van Cleemput, Alex Bernard, Maarten Desmet, Armelle Van de Vyvere

Let’s go ‘premium’

Nog niet zo lang geleden was Teamleader het snelst groeiende bedrijf van België. Vandaag is het een uit de kluiten gewassen scale-up met twee softwaretools voor beter workmanagement. De voorbije jaren stampten ze een stevige marketingmachine uit de grond om de groei aan te drijven.

Louise Haspeslagh, accountmanager bij com&co: “Begin 2021 klopte Teamleader bij ons aan met een fijne uitdaging: help ons om op een schaalbare manier premium content te bouwen in de richting van één van onze key doelgroepen, de agency’s. De sector van marketingbureaus, creatieve agency’s of digital studio’s is voor Teamleader tenslotte een belangrijke (groei)markt. Die premium content moest passen in de strategie van Teamleader, die draait rond 3 pillars: ‘sell, bill & organize work’.”

Thema’s waar bureaus echt van wakker liggen

Enkele weken - en een aantal fijne strategische sessies later - later was Agency Life geboren. Hannelore Bara, contentmanager bij com&co: “We vonden dat premium content uit de mond van de doelgroep moest komen. Agency Life is een ambitieus concept waarin we toppers uit de agencywereld in België en Nederland samenbrengen rond de thema’s die echt leven bij het publiek: pricing, positionering, commerciële processen, presales, pitches, de ideale klant en veel meer.”

“Een agency runnen is meer dan de creatieve kant en awardshows. Er is een reeks over ‘selling’, een reeks over ‘billing’ – over tarieven, retainers, cashflow … - en ten slotte over werkorganisatie en projectmanagement”, zegt Peter Van Wijnaerde. “Uiteindelijk komen dus zowat alle hete hangijzers binnen agency’s aan bod. Natuurlijk is de situatie overal net iets anders. Daarom zoeken we in de reeks telkens een spanningsveld op met verschillende meningen en visies. Ook voor ons van Teamleader is deze aanpak enorm leerrijk."

Peter Van Wijnaerde Teamleader
Een agency runnen is meer dan de creatieve kant en awardshows. Er is een reeks over ‘selling’, een reeks over ‘billing’ en ten slotte over werkorganisatie en projectmanagement

Featuring: toppers uit de agencywereld

“We konden mooie namen strikken”, vertelt Robin Van Cleemput, Head of Creative bij Teamleader, “zoals Jeroen Lemaire (In The Pocket), Erwin Hendriks (Springbok), Bart De Waele (Duke & Grace), Bas Van Bokhorst (Greenberry), David van As (RIFF) en Ilse De Smedt (com&co). En in een spin-off zijn ‘The Young Ones' aan de beurt. Alle gesprekken brengen we in beeld in een inspirerende videoreeks. Het doel? Simpel. Alle andere agency’s inspireren en real-life kennis aanreiken om slimmer te werken en zo de hele sector een duw in de rug te geven.”

Bingemarketing, anyone?

“Het opzet is ambitieus en zo zien we het graag”, vult Reinhard De Milt, chief growth strategist bij com&co aan. “Een videoreeks met seizoenen en episodes van 15 minuten in ware bingewatch-stijl – zoals noorderbuur Carlijn Postma dat noemt. Een blogreeks, een ‘limited newsletter’, een e-bookreeks, social advertising, retargeting en content partnerships met Bloovi of Emerce zijn al gelanceerd. En er zit nog heel wat leuks in de mouw. Allemaal gebaseerd op 1 opnamedag en dus budgetvriendelijk. We rollen de campagne omnichannel uit en repurposen waar mogelijk om een zo maximale impact te creëren op de MRR van Teamleader.”

“Maar het fijnste is eigenlijk de enorm positieve respons in de sector. Zo stelden zich al tal van bureaus kandidaat om mee aan tafel te schuiven voor het volgende seizoen of voor een spin-off over jonge agency’s die nu in steigers staat. Dat bewijst dat de radicale keuze voor een ambitieus concept met buitengewoon relevante content de juiste was.”

De eerste resultaten

Content moet buitengewoon relevant zijn, maar daarnaast ook effectief. Dit zijn een aantal cijfers van de eerste 6 weken van Agency Life:

  • + 350 marketing qualified leads
  • + 55 sales qualified leads
  • 13 nieuwe klanten met directe attributie aan deze campagne
  • + 700 subscribers op de limited newsletter, uit de juiste doelgroep
  • + 330k video views op Facebook
  • Een hogere conversie van MQL naar First Sales Meeting
  • + 600k reach op Facebook, + 100k op LinkedIn, +73k op YouTube en + 500k op Google Discovery
  • En dan zwijgen we nog over de ‘word of mouth’ die deze campagne genereerde in de doelgroep. Getuige daarvan de gestegen inbound requests en kandidaturen van agencies om deel uit te maken van de Agency Life roundtables.

What’s next? Agency Life goes Paris

In België en Nederland draait de Agency Life motor intussen op volle toeren. En nu? Louise: “We zijn intussen volop bezig met de volgende seizoenen en in beide landen en trokken intussen naar Frankrijk. Deze zomer veroverde Agency Life Parijs. Ah oui, Agency Life goes Paris. En daarna gaan we samen met Teamleader ongetwijfeld nog grenzen over.”

Een prangende vraag over onze