Eerste geïntegreerd jaarverslag voor Barco legt nieuwe standaard in rapporteren

• Creatie
  • Jaarverslag

Wie een beetje thuis is in de wereld van financiële communicatie weet: je schrijft vandaag geen jaarverslag maar een geïntegreerd jaarverslag. Omdat een bedrijf meer is dan financiële cijfers en winst. Dus trok Barco in 2020 volop de kaart van geïntegreerd rapporteren - dit keer volledig digitaal. Als trouwe copiloot van Barco’s investor relations-team dook com&co enthousiast mee in zoveel vernieuwing.

Kortweg

• Klant: Barco, marktleider in ‘visualisation and collaboration solutions’ voor entertainment, enterprise en healthcare
  • Uitdaging: de resultaten van 2020 én vooruitzichten voor ‘het nieuwe normaal’ samenvatten in het eerste geïntegreerd jaarverslag
  • Aanpak: workshops, interviews, redactie en heel veel teamwork
  • Resultaat: een van de eerste geïntegreerde jaarverslagen in België

Een geïntegreerd jaarverslag: waarom?

Een succesvolle onderneming heeft aandacht voor veel meer dan winst en financiën – in zijn strategie én in zijn rapportering. Het idee achter geïntegreerd rapporteren: een holistische kijk op de totale waardecreatie (zowel financieel als maatschappelijk) op de korte, middellange en lange termijn.

Die brede aanpak behandelt dus de samenhang tussen alle domeinen waarin een bedrijf relevant is, voor alle mogelijke publieken en stakeholders - van klanten en partners over aandeelhouders tot toekomstige collega's.

Glasheldere content in digitaal platform

Sinds 2014 is com&co de trotse jaarverslagpartner van Barco. Dus stapten we met veel enthousiasme mee in de wereld van geïntegreerd – en digitaal – rapporteren. Onze rol? Samen met Barco, de designer en de webbouwers dachten we mee over de structuur, voerden we interviews en legden we het verhaal van Barco vast – zodat investeerders een glashelder, transparant 360°-blik krijgen op de organisatie.

Het resultaat? Barco’s Integrated Report 2020: een overzichtelijk digitaal platform, een afgeleide pdf-versie en een lijvig pak “more”-statements voor stakeholders die dieper willen graven in het hoe, wat en waarom.

Innovatie met impact

Geïntegreerd rapporteren is nog relatief nieuw in ons land. Niet verwonderlijk dat Barco, dat van innovatie al meer dan 80 jaar zijn handelsmerk maakt, als één van de eersten de sprong nam.

“Onze missie is ‘enabling bright outcomes’, en dat wordt weerspiegeld in alles wat we doen. Zo zit duurzaamheid meer en meer verankerd in ons DNA. Sinds 2017 rapporteren we uitgebreid over onze inspanningen in een duurzaamheidsverslag, dat samen met het klassieke jaarverslag verschijnt. De stap naar geïntegreerd rapporteren was een logisch vervolg”, vertelt Carl Vanden Bussche.

Ook de ambitie om ‘the bigger picture’ te vertellen?

Wij denken met jou mee.