Goed in je vel aan de UGent: interne campagne rekent af met welzijnsclichés

  • Strategie
  • Creatie
  • Video
  • Campagne

Het mag wel ‘ns gedaan zijn met de clichés, dooddoeners en taboes rond welzijn op het werk. Met het label ‘onschuldig’ voor dingen die niet oké zijn. En met het opkroppen van onze zorgen. “Praat erover”: die boodschap zien studenten en medewerkers aan de UGent sinds midden oktober overal opduiken.

In het kort

  • Klant: Universiteit Gent
  • Uitdaging: medewerkers en studenten de weg wijzen naar het vertrouwenspunt
  • Aanpak: interne campagne in print en digitaal, in twee talen, volgens de principes van contentmarketing

Eén doel, vele uitdagingen

Het UGent-vertrouwenspunt biedt collega's die met iets zitten advies en een luisterend oor. Ook studenten die te maken kregen met grensoverschrijdend gedrag kunnen er terecht. Onze missie: de weg naar dit team laagdrempeliger maken.

Nog op het verlanglijstje: een overkoepelend concept dat het belang van welzijn duidt en in een vroeg stadium bespreekbaar maakt, en een aantrekkelijker en begrijpelijker alternatief voor de term vertrouwenspunt – ook voor niet-Nederlandstaligen.

Een funnelgewijze aanpak

De laatste vraag coverden we het eerst: de nieuwe naam Trustpunt – een gelaagdheid waar we zélf nog altijd niet goed van zijn – zag het licht. En op basis van diepte-interviews met de 8 vertrouwenspersonen bouwden we een strategie rond:

  • Opvallen: gewaagde maar herkenbare dooddoeners die ons met de neus op de typische welzijnsclichés drukken
  • Duiden: content die de dooddoeners countert en van de nodige context voorziet
  • Overtuigen: landingspagina’s die de aanpak en mensen achter Trustpunt in de verf zet

Leen Van Remortel Strategisch planner - team Interne Communicatie

com&co kwam met een creatief voorstel na vele gesprekken met onze vertrouwenspersonen, dus door echt in de thema's te duiken. Met een mooie campagne als resultaat!

Campagne in print en digitaal

Op 21 oktober zag onze campagne officieel het licht. Bij medewerkers staat alles in het teken van ‘Goed in je vel aan de UGent’, bij studenten rond ‘Er zijn grenzen’. De boodschap: praat erover!

  • 9 billboards rond de meest voorkomende welzijnsthema's
  • Boekjes die de link tussen welzijn en Trustpunt toelichten
  • Dubbelinterviews waarin experts de thema's uitspitten en stofferen
  • Intranetcontent die ook na de campagnepiek blijft informeren
  • Een video die grensoverschrijdend gedrag op de kaart zet bij studenten

Een interne campagne waar vlees aan hangt?

Wij denken met jou mee.