Het bier bij de buren is altijd koeler: marketingactie promoot Vlaanderen bij ondernemend Nederland

  • Creatie
  • Campagne

Een persoonlijke band smeden met buitenlandse bedrijven die investeringspotentieel zien in Vlaanderen? In coronatijden extra uitdagend voor het agentschap Flanders Investment & Trade (FIT). Beurzen en zakenreizen staan immers overal op een laag pitje. Daarom hielpen we FIT om creatief uit de hoek te komen. ‘Het bier bij de buren is altijd koeler’ was een even verfrissende als smaakvolle campagne naar het C-level van Nederlandse bedrijven.

  • Klant: Flanders Investment & Trade (FIT), het Vlaamse agentschap voor internationaal ondernemen
  • Uitdaging: een persoonlijke connectie behouden met buitenlandse prospects in tijden van corona en social distancing
  • Aanpak: directmarketingcampagne gekoppeld aan online leadgeneratie

Offline benaderen, online overtuigen

Het opzet was glashelder: zo’n 150 contacten bij het C-level van Nederlandse bedrijven kregen in november 2020 als zakengeschenk een flesje bier opgestuurd. Daarvoor ontwikkelde com&co een fris verpakkingsconcept in de huisstijl van de Vlaamse Regering. De boodschap: leer meer over de voordelen van Vlaanderen en ontvang een gratis bierglas.

Wie de QR-code scande, kwam terecht op een online landingspagina met een formulier om het glas aan te vragen. Samen met de Manager Foreign Investments bij FIT in Den Haag, vulde com&co die pagina met inzichtrijke en inspirerende content rond de 5 belangrijkste troeven van Vlaanderen voor Nederlandse ondernemingen.

Tomas Van Stappen Manager Foreign Investments bij FIT in Den Haag

Voor ongeveer hetzelfde budget als een beursdeelname bracht de actie Vlaanderen onder de aandacht van 150 Nederlandse C-level-professionals. Dat zijn er bijna 8 keer meer dan het gemiddelde aantal beurscontacten op dat niveau. Bovendien werd de campagne opgepikt en mee gedeeld door een influencer binnen de Friese Exportclub, wat onze inspanningen alleen maar kracht bijzette.

Leads op korte termijn, relaties op lange termijn

Van de 150 Nederlandse contacten die een bierflesje kregen opgestuurd, surften er 114 door naar de landingspagina. Gemiddeld bleven ze daar 9 minuten: ruimschoots voldoende tijd om de content grondig door te nemen. In totaal lieten 9 prospects hun contactgegevens achter in ruil voor een bierglas.

Al valt vooral het versterkende effect op de lange termijn niet te onderschatten. Over de beslissing van een bedrijf om in het buitenland te investeren gaan soms jaren. Persoonlijke banden smeden en opvallend uit de hoek komen is dus de boodschap om top of mind te blijven gedurende die lang uitgesponnen customer journey.

Maar ook binnen Flanders Investment & Trade vond de Nederlandse marketingactie positieve weerklank. Zo besliste FIT kort nadien om een soortgelijke campagne uit te werken voor de Britse markt.

Sam De Vos contentcreator bij com&co

Wat de contentcreatie zo fijn maakte, was de zoektocht naar een verfrissende en lokaal smaakmakende tone-of-voice. Zo lieten we tekstuele elementen onder meer inspelen op culturele en taalkundige verschillen tussen Nederland en Vlaanderen. Weliswaar altijd met een positieve twist en een ondernemerspubliek in het achterhoofd. Geen vrijblijvende clichés dus, wel relevante creativiteit.

Ook buitengewoon relevant worden?

Wij denken mee.