Hoe wij MyTrustO steunen in de strijd tegen de schuldenindustrie

  • Strategie
  • Creatie
  • Distributie
  • Evaluatie
  • Video
  • Campagne

Ziekte, een verkeerde investering of plotse werkloosheid: één tegenslag is vaak genoeg om in een neerwaartse schuldenspiraal terecht te komen. Zo wordt één onbetaalde factuur al snel een bodemloze put in een fundamenteel onethisch systeem. MyTrustO wil die schrijnende situatie een halt toeroepen. En wij dragen graag ons steentje bij.

In 't kort

  • Wat: de nieuwe dienst MyTrustO bindt de strijd aan met het systeem van schuldinvordering
  • Uitdaging: MyTrustO introduceren bij zowel mensen met schulden als bedrijven met onbetaalde facturen
  • Aanpak: nieuwe website en twee campagnegolven met advertenties op radio en sociale media
  • Resultaat: op 6 maanden tijd vonden al 7.500 mensen en bedrijven de weg naar MyTrustO

De schuldenproblematiek: fel onderbelicht

Het beeld dat de mensen achter MyTrustO schetsten van de schuldenindustrie was verre van fraai. Niet alleen mensen met schulden komen in de problemen door de vele extra kosten die incassobureaus en deurwaarders aanrekenen bij elke onbetaalde factuur. Ook de schuldeisers (ziekenhuizen, scholen, energieleveranciers …) zijn slachtoffers van deze tussenpartijen. Omdat die laatsten eerst hun deel van de koek opeisen, blijven schuldeisers vaak met lege handen – of kruimels – over.

MyTrustO biedt een uitweg: samen met beide partijen maakt het bedrijf één realistisch afbetalingsplan. Geen extra tussenpersonen, geen extra kosten.

Onze opdracht was duidelijk: dit onderbelichte maatschappelijke probleem aankaarten én de mensen en bedrijven in moeilijkheden laten weten dat er een alternatief is.

Die boodschap verpakten we in twee animatievideo’s, voor schuldenaren en schuldeisers. Ze kregen een prominente plek op campagnesite www.schuldenaanpak.be en werden ook ingezet via Facebook (voor wie met schulden kampt) en LinkedIn (voor bedrijven).

Duidelijke radiospot, sterke getuigenissen

Om zoveel mogelijk mensen met een (sluimerend) schuldenprobleem te bereiken, verspreidden we ook een radiospot op twee strategisch gekozen momenten:

  1. eind juni (het einde van de korte beschermingsperiode die mensen met schulden kregen in tijden van corona)
  2. begin september (met de start van het nieuwe schooljaar een financieel zware maand voor veel gezinnen)

De schuldeisers spraken we dan weer aan met een reeks getuigenissen van mensen die weten waarover ze spreken. Onder anderen Herman Van Goethem (rector Universiteit Antwerpen), Mark Michiels (CHRO bpost), Gert Vanbrabant (hoofdboekhouder GO! Scholengroep Zuid-Limburg) en Geert Janssens (hoofdeconoom ETION) hielden een vurig betoog voor de ethisch verantwoorde werking van MyTrustO.

In een half jaar tijd vonden al veel mensen met schulden en schuldeisers de weg naar MyTrustO:

Je ambities realiseren met content?

We denken graag vrijblijvend met je mee.