Een uitgediepte contentstrategie en creatieve formats voor Jan De Nul

  • Strategie
  • Creatie
  • Evaluatie
  • Analyse & onderzoek

Uit het niets nieuw land creëren in Dubai, kolossale windturbines installeren op volle zee of meebouwen aan het VRT-huis in eigen land: Jan De Nul gaat niet gauw een uitdaging uit de weg. De projecten van deze wereldtopper in offshore-, maritieme, civiele en milieuprojecten spreken steevast tot de verbeelding. Om dat op een creatieve en doeltreffende manier met de wereld te delen, rekent het familiebedrijf op com&co.

Kortweg

  • Klant: Jan De Nul Group, een van de grootste baggermaatschappijen ter wereld.
  • Vraag: aan een wereldwijd en divers publiek (van private bedrijven over banken tot overheden) tonen dat het bedrijf veel meer in zijn mars heeft dan baggeren.
  • Aanpak: een aangescherpte contentstrategie met klemtoon op audience building en creatieve contentformats voor nieuwsbrieven en social media
Comco-case_JND-website-carousel-1_1
Comco-case_JND-website-carousel-1_2
Comco-case_JND-website-carousel-1_3
Comco-case_VIB-website-carousel-1_3
Comco-case_JND-website-carousel-1_6
Comco-case_JND-website-carousel-1_7
Comco-case_JND-website-carousel-1_8

Startpunt: het DNA De Nul

Jan De Nul. De naam lijkt synoniem te staan voor de uitdieping van dichtgeslibde vaarwegen en havendokken. Maar er is veel meer: het bedrijf trekt volop de kaart van grootse offshore projecten, waagt zich aan een waaier van civiele bouwprojecten en pakt uit met milieurealisaties zoals de sanering van verontreinigde gronden. De drijvende kracht achter dit alles zijn 6.200 medewerkers die hetzelfde devies hanteren: impossible made possible.

Om deze veelzijdigheid in de verf te zetten, begonnen we bij het begin: vanuit een grondige positioneringsoefening gaven we vorm aan een heldere editorial statement, die op zijn beurt de basis vormde voor creatieve contentformats en een gebalanceerd contentplan.

Liesbeth Van Der Biest Corporate Communications Jan De Nul Group

De aard van ons bedrijf is complex: veel activiteiten, markten en stakeholders, tal van interne en externe boodschappen, en een heel divers publiek. We bouwen dus samen met com&co een bijzonder gelaagde communicatiestrategie uit. En die voldoet helemaal aan onze verwachtingen.

De tactische kant: een glossy newsletter als spil

Aangezien salestrajecten bij Jan de Nul algauw maanden of jaren in beslag nemen, is audience building een cruciale doestelling voor het marketingteam. Met het online magazine Focus bestond daarvoor al een uitstekend medium. Samen met het Jan De Nul-team namen we deze digitale publicatie grondig onder handen. We doken in de cijfers, stelden de marketingmix op punt, stuurden de publicatiefrequentie bij en werkten een aangepast distributieplan uit.

Creatieve klap op de vuurpijl: formats

Om het contentplan vorm te geven, bedachten we een reeks creatieve formats – zowel voor het digitale magazine als voor de sociale kanalen van Jan De Nul. En daar laten we het niet bij: naast ondersteuning bij de productie nemen we elk kwartaal de resultaten onder de loep in een content board en coachen we het marketing- en communicatieteam van Jan De Nul in all things content management. Een brede samenwerking, die zich ondertussen ook vertakt naar interne communicatie. Moet er nog zand zijn?

Max Flamme senior contentcreator

Jan De Nul maakt ook op het vlak van duurzaamheid het verschil. Of het nu is met offshore windmolenparken, enorme schepen op biobrandstof of civiele oplossingen om de verkeersknoop te ontwarren. Zulke projecten inspireren mij om in het creatieve proces een stap verder te gaan.
Comco-case_JND-website-carousel-2_1
Comco-case_JND-website-carousel-2_2
Comco-case_JND-website-carousel-2_3
Comco-case_JND-website-carousel-2_4
Comco-case_JND-website-carousel-2_5
Comco-case_JND-website-carousel-2_6

Klaar om jouw verhalen met de wereld te delen?

Wij denken met jou mee.