Services

On the origin of impact: de verhalen achter 25 jaar topwetenschap

25 jaar vol baanbrekend werk: dat moest gevierd worden! Nee, we hebben het niet over het laatste legendarische com&co-feestje (had gekund, we zijn even oud), wel over de verjaardag van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB). Hoe fêteert een van de prominentste onderzoeksinstituten ter wereld zo'n belangrijke mijlpaal? Met een event en campagne met allure, natuurlijk. Our kind of party!

(Onterecht) onbekend en onbemind

Voor wie de afgelopen 25 jaar onder een steen leefde: Vlaanderen is wereldtop in biotech en life sciences. De sector zorgt voor duizenden jobs in onze contreien, en pioniersbedrijven als argenx, CropDesign, Ablynx en DevGen gooien internationaal hoge ogen. De drijvende kracht achter dat succesverhaal? VIB. En toch: het instituut is niet echt bekend buiten het besloten wereldje van wetenschappers (kende jij VIB al?).

Hoog tijd om VIB als merk sterker te positioneren. Een feestje was dus niet de voornaamste reden waarvoor VIB bij ons kwam aankloppen. Het VIB-event in Tour & Taxis moest de apotheose worden van een bredere campagne. Hoe we VIB relevant wilden maken, hadden we snel in de gaten: door een aantal opmerkelijke pioniersverhalen naar een breder publiek te brengen. De buitengewone saus daarover: een concept dat VIB's enorme invloed op onze levens vat en een lichtjes arty visuele stijl, ver weg van de clichématige stockbeelden. En natuurlijk is 'On the origin of impact' ook een vette knipoog naar Darwin.

Straffe verhalen, sterke beelden

Centraal op de campagnesite staan 12 'Origin Stories': een terugblik op de imposantste staaltjes VIB-onderzoek, gefocust op de impact van vandaag en morgen. In die longreads nemen de grondleggers van enkele baanbrekende evoluties je mee naar de start van hun succesverhaal. Denk maar aan hoe Christine Van Broeckhoven en Bart De Strooper furore maakten (en blijven maken) met hun onderzoek naar alzheimer of hoe een aantal VIB-pioniers als bij toeval geneeskrachtige eigenschappen ontdekten in kamelenbloed.

'On the Origin of Impact' was trouwens ook de naam van het event in Tour & Taxis. Daar kwamen de Origin Stories verder tot leven via onder meer de tijdlijnvideo die de gasten te zien kregen bij de start van de eventshow. De Origin Stories vormden ook de rode draad in een printspecial in twee edities – die iedereen in het Vlaamse life sciences-ecosysteem in de bus kreeg – en verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift EOS.

VIB maakt naam

Bereik was logischerwijs de grote graadmeter voor de impact van de campagne. En dat zat wel snor: de campagnesite trok bijna 20.000 unieke bezoekers, de teaservideo werd zo'n 22.000 keer bekeken op de sociale media en 4.600 EOS-lezers kregen de Origin Stories te zien. De kers op de taart zat in de staart van de eventshow: minister Hilde Crevits kondigde 12 miljoen euro extra subsidies aan. Een mooie basis voor meer baanbrekend onderzoek, als je het ons vraagt. Bedankt, mevrouw Crevits … en meneer Darwin ;).

Een prangende vraag over onze