De Agency Life podcast: hoe Teamleader de oren van agency’s verovert

  • Strategie
  • Creatie

De Agency Life podcast is kers op de taart van Agency Life: Teamleader’s contentprogramma voor en door creatieve en digitale bureaus. Na 2 seizoenen - met video, e-books, blogs, social content en een live event - besloten we ook audio aan de mix toe te voegen. Et voilà: de Agency Life podcast was geboren.

Klant

Teamleader, een snelgroeiende software scale-up voor dienstverlenende bedrijven.

Uitdaging

Op een schaalbare manier extra content, via een nieuw kanaal, toevoegen aan het bestaande Agency Life-programma.

Aanpak

In de Agency Life podcast combineren we content repurposing met nieuwe inhoud. En dat met een drieledig doel: meer uit bestaande content halen, fans een extra manier geven om het programma te volgen én een nieuw publiek aanboren.

Agency wat?

Agency Life brengt vooraanstaande gasten uit Belgische, Nederlandse, Franse en Duitse bureaus samen om ervaringen en uitdagingen uit te wisselen. Ze bespreken topics die gewoonlijk achter gesloten deuren blijven. Denk aan pitches, prijsmodellen en acquisitie-strategieën. Het doel? Agency’s helpen om hun bureau slimmer te runnen. En Teamleader positioneren als referentie in de agencywereld.

Lees meer over Agency Life.

Something old, something new

De sleutel van de podcast zit in een slimme combinatie van bestaande en nieuwe content. Zo creëren we op korte tijd een mooi volume aan afleveringen én voorzien we tegelijk voldoende unieke verhalen - die enkel in audio bestaan - om de podcast aantrekkelijk in de markt te zetten.

Wie video maar niks vindt, kan Agency Life nu ook tijdens het sporten of onderweg in de wagen luisteren. Anderen leren het programma net kennen door de nieuwe gasten in onze podcast. En wie al fan was, krijgt met de podcast een extra manier om van de inhoud te smullen.

Aanpak op twee sporen

Zo’n combinatie van repurposing en nieuwe contentcreatie: hoe werkt dat concreet?

  • In de eerdere seizoenen spraken we een resem interessante gasten, zoals Jeroen Lemaire (In The Pocket), Erwin Hendriks (Springbok) en Bart De Waele (Duke & Grace). Die gesprekken lanceerden we initieel als video-afleveringen, en zetten we voor deze podcast om naar audio. Mits de nodige tweaks om de gesprekken helemaal podcast-proof te maken: we zorgen voor een introductie om het thema en de gasten te kaderen, en zetten ineens een gezellige, intieme sfeer.
  • Daarnaast nodigen we nieuwe gasten uit in onze studio, in afleveringen die we specifiek voor audio bouwen. Diepte-interviews waarin we verder ingaan op onderwerpen uit de videoreeks. Denk aan awards en werkgeluk, of verschillende visies op de consolidatie in het bureaulandschap. Onder andere Karen Corrigan (Happiness), Eva Devos (Publicis Groupe) en Aart Lensink (LVB becoming iO) passeerden al de revue.

(Waarom) het werkt

De Agency Life podcast werd in haar eerste levensmaanden snel meer dan 1.000 keer beluisterd. Na een klein jaar klokken we af op meer dan 4000 plays. Erg mooie cijfers in het nichepubliek van Belgische en Nederlandse agency’s. En dat alles met amper betalende distributie: we bouwen onze fanbase op organische wijze op.

De reden voor het succes? We zien er 4.

1. De podcast past in een breder verhaal

Wie dat wil, kan de podcast gewoon los van de rest van de Agency Life-reeks beluisteren. Maar het feit dat deze nieuwe audio-laag zo stevig ingebed zit in het bredere programma, versterkt zeker haar succes. En vice versa: de toevoeging van de podcast, maakt Agency Life extra waardevol.

2. Flexibiliteit meets langetermijnplan

‘Een speedboot bovenop onze videogolven.’ Zo noemden we de podcast toen het idee voor het eerst op tafel kwam. Een manier om meer uit bestaande content te halen en tegelijk op flexibele wijze nieuwe verhalen te brengen. Onze metafoor bleek te kloppen: de podcast geeft het programma wendbaarheid, snelheid en avontuur. En heel veel fun.

3. Unieke inhoud

Agency Life biedt een blik achter de schermen bij creatieve en digitale bureaus. We bespreken topics waar normaal wat geheimzinnig over gedaan wordt: award- strategieën of de beweegredenen achter fusies. De transparantie en openheid waarmee onze gasten hun ideeën met elkaar delen, is verfrissend. En laat audio nu net uitermate geschikt zijn voor dat soort intieme, behind-the-scenes gesprekken.

4. Ver voorbij productmarketing

Met Agency Life positioneren we Teamleader als referentie in het bureaulandschap. Inzichten vanuit de doelgroep zelf vormen daarbij het uitgangspunt. Het Teamleader-product - software voor agency’s - komt een pak minder op de voorgrond.


En toch zorgt Agency Life - dankzij de verstevigde bekendheid en geloofwaardigheid bij de doelgroep - voor een stevige groei in business: hun klantenbestand dikte sinds de start van het programma aan van zo’n 3.500 naar meer dan 3.700 agency’s. Daar zit de podcast ongetwijfeld voor iets tussen.

Ook ambitieuze contentplannen?

We denken graag vrijblijvend met je mee.