Zo bedankte Fevia haar #FoodHeroes tijdens de coronacrisis

  • Strategie
  • Creatie
  • Distributie
  • Evaluatie
  • Video
  • Campagne

In nood kent men zijn helden. In volle coronacrisis waren dat niet alleen zorgverleners, maar evenzeer medewerkers van de voedingsindustrie: zij gingen elke dag aan de slag om de rekken – en onze magen – gevuld te houden. Dat vond Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, een dikke merci waard. Samen werkten we daarom een campagne uit om onze #FoodHeroes op gepaste wijze te eren.

Kort

  • Klant: Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie
  • Uitdaging: het harde werk van de voedingsindustrie tijdens de coronacrisis in de kijker zetten
  • Aanpak: een bottom-up campagne in woord en beeld
  • Resultaat: een breed gedragen campagne op nationaal niveau

De vraag: hoe eren we onze helden?

Dat was de doelstelling die Belgische voedingsfederatie Fevia voor ogen had. Naast de zorgsector bleef ook de voedingsindustrie immers op volle toeren draaien om ervoor te zorgen dat de supermarktrekken gevuld bleven. De stille krachten die dat mogelijk maakten, wou Fevia een hart onder de riem steken.

Onze aanpak: van ode naar breed gedragen content

Stap 1: draagvlak creëren

Als eerste stap lanceerden we het concept FoodHeroes (en gelijknamige hashtag), met een ode in beide landstalen aan de helden van de voedingsindustrie. Ook zetten we vanuit Fevia onze boodschap kracht bij met enkele sterke, in het oog springende oneliners op sociale media.

Op die manier moedigden we de Belgische voedingsindustrie aan om hun medewerkers te bedanken. Die hartverwarmende verhalen werden vervolgens gebundeld we op de campagnesite www.foodheroes.be en gedeeld op de socialemediakanalen van FoodHeroes (Instagram, Facebook en LinkedIn).

Dit alles deden we aan een recordtempo: in enkele dagen gingen we van concept naar lancering.

Stap 2: het bereik vergroten

Met een aantal video’s vijzelden we het bereik vervolgens gevoelig op: een compilatie van posts die bedrijven al deelden op social media, en een video waarin de sectorvertegenwoordigers van Fevia hun subsector uitdrukkelijk bedankten. Het pronkstuk werden de twee video’s (NL en FR) waarin in totaal 17 federale, Vlaamse, Waalse en Brusselse ministers de ode aan de FoodHeroes brachten

Stap 3: Verdieping van het contentplatform

Ook het contentplatform www.foodheroes.be werd verder gestoffeerd. We sprokkelden de meest inspirerende verhalen vanuit zowel het oogpunt van de subsectoren als van specifieke bedrijven. Die heldenverhalen kregen een eigen plaats op de website en werden individueel gepromoot op sociale media.

Stap 4: De consument aanspreken

Eens de campagne goed en wel gelanceerd was, zochten we ook een manier om de consument rechtstreeks aan te moedigen om hun FoodHeroes te bedanken. Daarvoor schakelde Fevia enkele food influencers in en lanceerden we de hashtag #MyFoodHero, waarmee iedereen hun voedingsheld kan bedanken.

Het resultaat: een breed gedragen positief verhaal

De campagne kon rekenen op heel wat positieve aandacht en werd bijzonder goed ontvangen én ondersteund door de leden van Fevia. Heel wat voedingsbedrijven gingen ook zélf met de #FoodHeroes-branding en boodschap aan de slag.

Nicholas Courant Communication Director bij Fevia

Deze campagne is een mooi voorbeeld van 'samen sterker'. com&co dacht een eenvoudig maar rijk basisconcept uit, waarmee iedereen creatief aan de slag kon: bedrijven, sectoren, onze helden zélf en zelfs 17 ministers. De verbondenheid die daaruit voortvloeide, is het grootste succes van deze campagne.

Fevia’s #FoodHeroes-campagne in een notendop

  • 1 nieuw online platform (www.foodheroes.be)
  • 2 hashtags: #FoodHeroes, die trending was in België, en #MyFoodHero
  • 1 ode aan de #FoodHeroes
  • 3 nieuwe social mediakanalen (LinkedIn, Facebook en Instagram)
  • 4 video’s (NL/FR), met gemiddeld 6K-7K views
  • 13 heldenverhalen uit de voedingsindustrie – and counting!

Impact: een breed gedragen positief verhaal

De combinatie van straf concept, inspirerende verhalen, engagement van de hele voedingssector en ondersteuning tot op het hoogste politieke niveau zorgde voor stevige impact:

  • 28.408 views op Twitter: 2 video’s met ministeriële odes
  • Trending op Twitter: #FoodHeroes 3 april
  • 13.600 views op Facebook voor de #MyFoodHero-oproep
  • Sommige helden dragen haarnetjes: populairste post op LinkedIn, met 2.414 views en 28% interactie
  • 2.500 unieke bezoekers op www.foodheroes.be (2 maanden)

Ook klaar voor een campagne met impact?

Wij denken met jou mee.