Content creëren in team: 5 handige tools om samen te werken

Een contentkalender helpt je duidelijk structureren hoe en wanneer je communiceert over welke topics. Maar hoe sprokkel, deel en evalueer je die het best? Op het congres van vonk (de vroegere Belgische Vereniging voor interne Communicatie) zagen we een aantal tools die de communicatie én contentcreatie in team bevordert.

Eerder op onze blog kon je al lezen welke processen schuilgaan tussen contentstrategie en -creatie. De basis van zo’n traject is je contentkalender, waarin je onderwerpen verzamelt en toewijst aan collega’s of externen. Deze vier apps, die Kristof D’Hanens van I Like Media op het vonkcongres enthousiast illustreerde, en de tool Google Forms kunnen je hier zeker bij helpen.

1. Evernote: deelbare notities

Met Evernote kan je eenvoudig digitaal notities en to-dolijstjes maken. Die aantekeningen kan je bundelen in een notebook en aanvullen met foto’s, pdf’s, audio- en videofragmenten. Vervolgens kan je die info delen om met collega’s te brainstormen of feedback te geven op ontwerpen. Maar ook voor wie evenementen bijwoont of interviews aflegt, vervangt deze tool met gemak het klassieke notitieboekje.

2. Feedly: ‘de kantoorkrant’

Door je contentstukken te linken aan de actualiteit, vallen ze beter op. Alleen: je hebt niet altijd voldoende tijd om alle kranten en dagbladen bij te houden. Feedly helpt daarbij: het enige wat je hoeft te doen is deze app aangeven welke sites of topics jou interesseren. De app scant vervolgens de feeds van die sites, plukt er de voor jou relevante content uit en centraliseert die in een handig dagoverzicht. Zo kan je bijvoorbeeld een platform voor je redactieteam maken, om sneller actuele topics te spotten.

3. Hootsuite: sociale media beheren

In de praktijk deel je je contentstukken meestal via afzonderlijke kanalen als Facebook, Twitter of LinkedIn. Hootsuite is een overzichtelijke tool waarmee je je sociale mediakanalen op één plek beheert. Daarnaast kan je er ook berichten in monitoren en op voorhand inplannen. Staar je natuurlijk niet te veel blind op al die toeters en bellen. Pas als je content aan de lopende band produceert en meerdere posts per dag publiceert, merk je de echte meerwaarde van zo’n tool.

4. Slack: chat voor teams 

Communicatie moet vandaag zodanig snel gaan dat we zelfs over mail chatten met collega’s. Onbegrijpelijk als je bekijkt hoeveel aangenamere tools hiervoor bestaan, zoals Slack. Die werd speciaal ontwikkeld voor teams binnen bedrijven en vormt in de basis een groepschat. Naast realtime berichten sturen, kan je er ook gesprekken in archiveren en doorzoeken, kanalen aanmaken en documenten delen in een lay-out die jij verkiest. 

5. Google Forms: de digitale ideeënbox

Betrek ten slotte ook andere collega’s in het creatieproces. Een verkoper, medewerker van de klantendienst of technische expert: zij kunnen je allemaal helpen om waardevolle input te sprokkelen. Op de duur gaan zij zo ook deel uitmaken van je hele contentmachine.

Supereenvoudig maar erg efficiënt is – zeker in grote organisaties – een digitale ideeënbox. Die maak je snel met Google Forms: online formulieren die je kan koppelen aan een Google Spreadsheet – die zich dan weer uitstekend leent als contentkalender. Het systeem? Wanneer iemand zijn idee via een Google Form verstuurt, komt de input rechtstreeks terecht in een tabblad van je contentkalender. Zit je ooit om topics verlegen, dan vind je daar een waar eldorado aan ideeën.

Deel deze blogpost:

LinkedInTwitterFacebookGoogle+

Hulp nodig bij het opzetten van je contentkalender?

Gerelateerde blogposts