Contentplanning: wat zijn de beste tools voor een efficiënte contentkalender?

Heb je je contentdoelstellingen, persona’s en contentdomein helder in kaart gebracht? Weet je op welke platformen en hoe vaak je je content wil publiceren? Dan ben je klaar om je contentkalender in te gaan vullen. Of je nu een gerodeerde contentmarketingprofessional bent of pas je eerste stappen zet als bedrijf, voor elk type kalender bestaat een tool die kan helpen.

Deze blogpost maakt deel uit van een drieluik over contentplanning. Eerder beantwoordde mijn collega Jonas al de vraag of contentplanning een kwestie is van mensen, processen of tools. Dieter bezorgt je in deel drie dan weer enkele handy-dandy tips om je eigen contentkalender samen te stellen. Stay tuned!

Wat heb ik nodig?

Algemeen geldt: hoe groter je contentpool, hoe vaker je wil posten en hoe meer kanalen je wil gebruiken, hoe groter de nood aan een tool die planning en publicatie combineert. Daarmee sla je immers twee vliegen in één klap: je hebt steeds in een oogopslag je contentplanning bij de hand voor de komende weken of maanden en kunt meteen ook de distributie inplannen.

Deze tools vinden wij het overwegen waard voor een overzichtelijke contentplanning:

  • CoSchedule: met deze publicatiekalender plan je niet alleen vlot al je blogs én social mediaposts in, maar kan je ook de publicatie ervan automatiseren. Bovendien krijg je ook nog eens leerrijke metrics terug voor die moeite. Ook samenwerken is met de tool een fluitje van een cent, dankzij de mogelijkheid om gebruikers verschillende rollen aan te wijzen, gaande van ‘beheerders’ tot ‘view-only’ profielen.7

Onze klant Flanders Investment & Trade (FIT) gebruikt CoSchedule om hun content in te plannen en te verspreiden. Zo genereren we ook nuttige feedback over welke kanalen het best scoren. Op basis van die data passen we dan onze contentplanning en -verspreiding aan.

  • DivvyHQ: hiermee kan je content inplannen, publiceren en zelfs promoten vanuit een gebruiksvriendelijk dashboard. Je kan er zelfs ideeën ‘parkeren’ voor toekomstig gebruik in de zogeheten parking lot. Wegens het stevige prijskaartje is deze tool wel eerder voor grote organisaties weggelegd.
  • Trello: deze gratis tool dient in de eerste plaats voor projectmanagement, maar de kalenderfunctie ervan kan je gebruiken als contentkalender om checklists bij te houden voor verschillende projecten en acties te delen met andere gebruikers. Je reserveert best wel wat tijd om de structuur op te zetten.
  • Google Spreadsheet: voor wie minder dan wekelijks publiceert of pas zijn eerste stappen zet in contentmarketing, kan Google Spreadsheet al soelaas brengen. Het volledige redactieteam kan erin aan de slag en je kan het bovendien naar hartenlust personaliseren.

Wat heb ik al?

Vergeet in je zoektocht naar een contentplanningstool zeker ook niet te kijken naar programma’s en software die je bedrijf al gebruikt. Hubspot bijvoorbeeld: misschien gebruik je hun platform al voor marketing automation, maar wist je dat ze ook vaak een contentkalender aanbieden in hun pakketten? Kleine kanttekening: dit is pas zijn prijskaartje waard wanneer je naast de kalender ook de andere features van je Hubspotpakket gebruikt, zoals social media, SEO en analytics.

Deel deze blogpost:

LinkedInTwitterFacebookGoogle+

Heb je hulp nodig bij het opstellen en invullen van je kalender?

Gerelateerde blogposts