Een grafisch ontwerper briefen doe je zo

CC_blog_20150508_briefing-vormgever_Grafisch

“Strak en clean, maar dan met een zekere je ne sais quoi en ook veel pijltjes. Liefst van die groene.” De ene briefing is de andere niet. Dat weten grafische ontwerpers als geen ander.Toch loont het de moeite om je opdracht duidelijk te formuleren. Een volledige briefing bespaart de ontwerper immers heel wat grijze haren … en jou een pak geld.

checklistBudget

  • Maak ik een offerte op basis van jouw briefing of reken ik af per uur?

checklistDeadline

  • Op welke datum moet ik het finale ontwerp aanleveren?
  • “ASAP” is geen datum.
  • Kunnen we samen een retroplanning opstellen met duidelijke afspraken over aanleverdata, tussentijdse evaluaties en feedbackrondes?

checklistContext

  • Waarvoor dient het ontwerp? Een advertentie in een magazine, een web visual of nog iets anders?
  • Staat dit op zichzelf of maakt het deel uit van een bredere campagne? Waar, wanneer en hoe zal je het verspreiden?

checklistStijl 

  • Heb je zelf al iets gedachten? Kan je dit zo duidelijk mogelijk omschrijven, eventueel op basis van bestaande voorbeelden?

checklistFormaat

  • Hoe groot is mijn speelveld? Een halve pagina in een magazine of een online banner met heel strikte afmetingen?

checklistBeeldmateriaal

  • Lever je logo’s en bruikbare beelden aan of moet ik er zelf aankopen? En zo ja, heb je een abonnement op een beeldenbank, of zorg ik er zelf voor?

checklistDo’s & don’ts

  • Heb je een huisstijlgids met vaste kleurenschema’s, lettertypes en andere stokpaardjes? Krijg ik eventuele fonts aangeleverd of koop ik ze zelf aan?
  • Zijn er absolute don’ts die niet beschreven zijn in de huisstijlgids?

Deel deze blogpost:

LinkedInTwitterFacebookGoogle+

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Gerelateerde blogposts