Korte vs. lange blogposts: wie trekt aan het langste eind?

De vraag is vast zo oud als het format zelf: hoe lang moet een blogpost zijn? Overschatten lange teksten de luie lezer? Zijn korte stukken waardeloos in hun oppervlakkigheid? Wie op zoek is naar een eenduidig antwoord, moeten we teleurstellen: zoals steeds ligt de waarheid in het midden.
Korte-vs.-lange-blogposts---2---gif

Voor wie schrijf je?

Mensen zijn op zoek naar hapklare info: zo luidt het cliché. Maar is dat wel zo? Volgens Medium verliezen lezers na 7 minuten de aandachtDaar koop je zo’n 1.600 woorden voor, best veel voor de zogezegde ‘luie lezer’.

Maar dat is uiteraard slechts een gemiddelde. Beter dan jezelf vast te pinnen op die 7 minuten, bekijk je de behoeften en noden van jouw prospects. De Buzzfeed-lezer wil bijvoorbeeld niets liever dan snackable content, terwijl leergierige contentmarketeers misschien wel op zoek zijn naar een diepgaander antwoord op de hamvraag van deze blog – en dus al tot hier geraakt zijn.

Met een persona-oefening breng je het profiel van je prospects in kaart: welke kanalen en formats trekken hun aandacht, hoeveel info hebben ze precies nodig en hoe diep willen ze in de materie duiken? Nog geen persona-oefening gedaan? Deze template helpt je op weg.

Waar zit je bezoeker?

Een tweede factor is de buyer journey, het traject van bezoeker tot klant. Blogposts werken vooral goed in de eerste twee fasen.

  • Tijdens de awareness-fase breng je een probleem, kans of latente nood onder de aandacht. Je prospect wordt getriggerd om op je stuk te klikken en verwacht daarbij een bondig, to the point antwoord. Bovendien volgt na deze initiële trigger vaak langere content, zoals een nieuwsbrief of andere blogpost – nog een reden om het hier kort te houden.
  • Heeft je lezer zijn vraag, nood of probleem al grondiger gedefinieerd en wil hij zich echt in de oplossing verdiepen – tijdens de consideration-fase – dan is een langere blogpost waardevoller. Enige diepgang is namelijk meestal nodig om iets grondig uit te spitten.

Dat is mooi in theorie, maar in de praktijk is het uiteraard zelden zo zwart-wit. Deze blogpost zweeft bijvoorbeeld ergens tussen de awareness- en consideration-fase: hij vraagt aandacht voor een probleem waar marketeers zich in herkennen én gaat er vervolgens ook dieper op in. Lengte baseren op de buyer journey is dus niet steeds eenvoudig.

Google knows best

Als niemand je blogpost leest, schiet je je doel voorbij. Je moet dus niet alleen schrijven voor je prospect, maar ook voor algoritmes van zoekmachines. Zeker als je mikt op organisch verkeer, zijn lange stukken een goed idee. Google rankt ze namelijk doorgans hoger. Zoekmachines willen immers kwaliteit bieden, iets dat vaak ontbreekt in stukken van pakweg 300 woorden. Wist je trouwens dat de eerste drie resultaten met 60% van de kliks gaan lopen? Een podiumplek is dus goud waard.

Mik je op organisch verkeer, dan zijn lange stukken een goed idee. Google rankt ze namelijk doorgans hoger. En die podiumplekken zijn goud waard.”

Hubspot deed de test en bewees dat organisch verkeer stijgt met de lengte van een blogpost. De sweet spot zou liggen op zo’n 2.250 à 2.500 woorden. Bij elke update van het Google-algoritme lijkt deze trend naar langere blogposts zich trouwens verder door te zetten. Bovendien toonde onderzoek doorheen de jaren van onder meer Moz en SerpIQ aan dat lange stukken vaker gedeeld worden via sociale media én meer backlinks genereren. Die sharing sweet spot ligt volgens hen op 1.800 à 2.400 woorden.

Wat je zelf meet, meet je beter

De buyer journey en marketingfunnel, je doelstelling en publiek, de werking van algoritmes… Je voelt het al: een eenduidig advies over de ideale lengte van blogpost bestaat niet. Slimmer is daarom om zelf te experimenteren.

Varieer met korte en lange blogposts en vergelijk verschillende soorten metrics: halen je langere stukken significant hogere SEO-rankings? Of genereren ze meer clickthrough en conversie? Zorg wel voor genoeg data of afgebakende A/B-tests, of je komt voor correlatie vs. causaliteit-kwesties te staan.

Kijk verder dan je blogpost lang is

Een niet onbelangrijke noot om mee af te sluiten: lengte is niet alles. Waar je op de middelbare school nog extra lange zinnen schreef om de word count van je boekbespreking te halen, word je in de echte wereld genadeloos afgestraft voor dergelijke fluff, zowel door je lezers als door zoekmachines. Een korte tekst uitrekken zonder waarde toe te voegen, heeft weinig zin.

Bovendien is de lengte slechts één stukje van de puzzel. Of een blogpost al dan niet converteert, heeft veel meer met te maken met kwaliteiteen unieke invalshoek, originele inzichten en geloofwaardig taalgebruik zijn essentieel. Een woord meer of minder maakt dus niet het verschil. Of: it’s not about length, it’s what you do with it that counts.  

Deel deze blogpost:

LinkedInTwitterFacebookGoogle+

Ondersteuning nodig bij je – korte of lange – blogposts?

Gerelateerde blogposts