ComCo_website2015_creatie

Maak je geen zorgen over SEO, ga voor ‘10X’

Als we Google Trends mogen geloven, bereikte de Belgische interesse in ‘SEO’ een ongezien hoogtepunt in maart 2015. Dat vind ik behoorlijk onvoorstelbaar. Waarom blijven we zo gebiologeerd door ‘zoekmachineoptimalisatie’, als Google met elke algoritmewijziging te kennen geeft dat het al die SEO-fratsen eigenlijk niet wil?

“Als ’t maar goed is voor den SEO”

De wereld van Search Engine Optimization ging voor mij open in 2009. Meta data, title tags, backlinks, duplicate content, topleveldomeinen en andere esoterische goocheltermen raakten snel vertrouwd.

Voor marketingbureaus van diverse pluimage was ‘uw site op één’ het verkoopargument bij uitstek. ‘Is dat wel goed voor den SEO?’ klonk het her en der bezorgd, als betrof het een afgod die men maar beter kon behagen.

LSI op een bedje van keyword prominence

Zes jaar later … lijkt er niet gek veel veranderd. Alleen de cryptische omschrijvingen zijn geëvolueerd. Spreek jij vandaag nog over het vermijden van keyword stuffing? Zo 2010 zeg. Vandaag heb je het beter over latent semantic indexing (LSI) of keyword prominence.

Daarmee wordt overigens bedoeld dat je voldoende synoniemen moet gebruiken in een tekst, en dat je belangrijkste keywords best voorkomen in de eerste 100 woorden. Blijft de vraag: welke zichzelf respecterende copywriter slaagt erin om dat niet te doen?

Minder SEO, meer content

Het bizarre is dat Google zijn zoekmachine blijft wegsturen van al dat overbodig SEO-gebazel. Met elke recente wijzigingen in het algoritme lijken de ingenieurs in Mountain View te schreeuwen: “Gasten, het gaat eigenlijk echt – nee maar, serieus … echt! – over kwalitatieve content. Minder SEO, meer sterke content! Please!”

Slechts enkele voorbeelden:

  • Met de updates ‘Panda’ en ‘Penguin’ bond Google al in 2011 de strijd aan met content van lage kwaliteit, onnodige keyword-herhalingen, gemanipuleerde linkpatronen en andere klassiekers uit de SEO-trukendoos. Deze updates worden tot op vandaag uitgebreid.
  • Google verlaagt systematisch de impact van backlinks. Linkbuilding is ‘trustbuilding’ geworden. Wordt jouw merk vermeld op een andere website, weliswaar zonder hyperlink? Geen zorgen, want de zoekmachine houdt voortaan ook rekening met ‘implied links’.
  • Het belang van gebruikerservaring als ranking factor is alleen maar toegenomen. En dat gaat niet enkel over sitesnelheid, mobiele bereikbaarheid en andere – vrij vanzelfsprekende – aanbevelingen, maar ook over de leesbaarheid en logische samenhang van een tekst. Te veel kromme zinnen, jargon of andere wol? Weg lezer, weg ranking.
  • De Hummingbird-update. Ik citeer voor het gemak even uit een blogpost van vorig jaar: “Beantwoord de vragen van uw prospects en klanten als een kolibrie: snel en precies. De Hummingbird-update zorgt er immers voor dat uitgekiende content nóg meer loont dan voorheen.”
  • En, last but not least: engagement metrics. Als je na veel SEO-gesleutel op de eerste positie bent beland, is Google erg geïnteresseerd in hoe gebruikers omgaan met je content. Vinden ze het zo waardevol dat ze het ook gaan delen met hun netwerk? Verwacht je dan aan veel warme liefde van Google.

De nieuwe vuistregel: ‘10X’

In bovenstaande lijst horen nog tal van andere voorbeelden, maar de boodschap is wellicht duidelijk. Creëer kwaliteitsvolle content en lig voor de rest vooral niet té veel wakker van SEO.

Zijn zorgvuldig gekozen URL’s, uitgekiende keywords en nauwkeurig ingevulde meta data dan niet belangrijk? Zeker wel. Meer nog: ze zijn een evidentie. SEO is de onontbeerlijke kers op de contenttaart. Maar laat ons meer praten over de taart dan over die platgekauwde kers. Want zeg nu zelf, heeft het echt zin om iets te optimaliseren dat al 100 keer geschreven is?

Wat is goede content dan? Rand Fishkin, het gezicht van Moz.com raadt de vuistregel ‘10X’ aan: “Probeer content te creëren die minstens 10 keer beter is dan wat er al bestaat om je website er écht bovenuit te laten steken.”

Dát is nu eens een tip waar we bij Com&Co met plezier werk van maken. Challenge accepted. 

Deel deze blogpost:

LinkedInTwitterFacebookGoogle+

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Gerelateerde blogposts

Gerelateerde blogposts