Contentmarketing en pr: twee zijden van dezelfde medaille

Contentmarketing en public relations zijn in veel bedrijven nog twee aparte silo’s. Nochtans valt er een lans te breken voor een betere samenwerking tussen de twee disciplines. Ze streven bijvoorbeeld hetzelfde na: op een kwalitatieve manier een boodschap meegeven die iets bijdraagt. Hoe kunnen beide beter samenwerken – en uiteindelijk in elkaar overvloeien?

Voor de goede verstaander: de ‘Public Relations Society of America’ (PRSA voor de vrienden) definieert pr als “een strategisch communicatieproces dat wederzijds voordelige relaties opbouwt tussen organisaties en hun publiek”. Daarvoor gebruiken pr-professionals een heel arsenaal aan onbetaalde ‘earned media’, van het traditionele persbericht tot campagnes op sociale media en samenwerkingen met influencers.

Bij dat rijke spectrum aan kanalen valt voor contentmarketeers het meeste inspiratie te halen. Anders gezegd: pr als distributietactiek, en als hefboom om verder te kijken dan die goeie ouwe ‘owned media’. Maar er zijn nog andere goede redenen om pr te betrekken bij je contentmarketing en vice versa:

1. De boodschap blijft on-brand

Goede bedrijfscommunicatie is steeds in lijn met je waardenpropositie, merkidentiteit en merkpersoonlijkheid. Meer zelfs: waar mogelijk, moet ze die maximaliseren en versterken. Daarom is het belangrijk dat pr en contentmarketing op zijn minst op de hoogte zijn van elkaars agenda en rond dezelfde thema’s werken.

Een duidelijke contentkalender in combinatie met regelmatige redactiemeetings is daar een uitstekend middel voor. Zo blijft niet alleen de samenhang tussen alle platformen en communicatie bewaard, maar versterk je ook je ‘always on’-model.  Een groter deel van je publiek komt in aanraking met wat je doet, campagnes zijn niet langer losse flarden maar maken deel uit van een groter geheel. Zo bouw je aan onderbouwde, solide en vooral consistente bedrijfsreputatie en dito verhaal.

Het Vlaams Instituut voor Biotechnologie – kortweg VIB – haalt regelmatig het nieuws met hun baanbrekend onderzoek. De persberichten die ze daarvoor uitsturen, krijgen ook een tweede leven in het VIB-magazine. Zo maken we optimaal gebruik van bestaande content en zorgen we voor een gelijklopende boodschap via verschillende kanalen.

2. De aandacht trekken én behouden

Zelfs de meest originele pr-campagne is gebaat met degelijke onderliggende content. Dat geldt ook andersom: hoe goed je content ook gemaakt is, pr-kanalen kunnen je bereik danig vergroten. En waarom niet kwalitatieve content die via pr aandacht genereert, nog een extra zetje geven met wat advertentiebudget?

Paid media inzetten als luidspreker voor sterke verhalen, in tandem met een pr-campagne én een goed contentmarketingplan. Zo creëer je de grootste impact én vergroot je het publiek voor je ‘always on’-model. Trek de aandacht met een creatieve campagne, behoud ze met sterke content.

Voor onze klant Actiris bedachten we een uitgekiende contentstrategie die we vervolgens uitwerkten in een contentplatform voor Brusselse werkzoekenden én werkgevers. Om dat nieuwe platform in de verf te zetten, zette Actiris ook een succesvolle pr-campagne op poten die heel wat nieuwsgierigen lokte.

3. Het uitbouwen van een influencer-netwerk

Een duurzame relatie opbouwen met influencers binnen jouw sector is een tijdsintensief proces, dat traditioneel onder het pr-luik valt. Nochtans kan bijvoorbeeld de co-creatie van kwalitatieve content hier heel wat deuren openen. Door elkaars expertise te versterken en content te maken waar jullie publiek iets aan heeft, bouw je een vertrouwensband op en staat de deur ook open voor latere samenwerkingen. Op voorwaarde dat die minstens even kwalitatief zijn, natuurlijk.

In onze podcast ‘Committed to Content’ zaten we rond de tafel met Bert van Loon, dé contentpionier van de Lage Landen en influencer par excellence. Die daarna gretig de podcast mee verspreidde.

4. Een duidelijk beeld van het bereik

Zowel pr als contentmarketing hebben invloed op de marketing en de sales van je bedrijf. En, zo mogelijk belangrijker, ze zijn allebei gericht op het publiek van je organisatie. Door je contentmarketing- en pr-campagnes op elkaar af te stemmen, vergroot je dan ook niet alleen je bereik, maar zullen de leads die je genereert kwalitatiever zijn.

Nog interessanter wordt het wanneer je naast de ROI ook even de TAM, de Total Addressable Market, bekijkt. Want dat is immers waar het allemaal om draait: via consistente en waardevolle content een publiek opbouwen en behouden.

Voor Flanders Investment & Trade plannen we onze content en de verspreiding ervan in CoSchedule. Daardoor krijgen we een handig overzicht van de planning én, dankzij de metrics, een duidelijk zicht op het totale engagement. Zo kunnen we snel evalueren wat werkt en gericht bijsturen.

Deel deze blogpost:

LinkedInTwitterFacebookGoogle+

Op zoek naar een partner om de brug te slaan tussen strategie, contentcreatie en distributie? We helpen je graag!

Gerelateerde blogposts