SEO anno 2019: 5 tactieken die er nog écht toe doen

Leestijd: 4 minuten

Haalden 2019 nét niet: de regering Michel II, Jean-Pierre Van Rossem en mijn grootmoeder (ze sukkelde net voor het vuurwerk in slaap in haar zetel). Mogen we stilaan ook search engine optimization (SEO) tot de gesneuvelden rekenen, zoals enkele marketeers beweren? Of is dat te kort door de bocht?

Eerder dat laatste. SEO is allesbehalve dood, wel in volle evolutie. Zo worden zoekmachines steeds slimmer en beoordelen ze sites vandaag meer en meer op betrouwbaarheid en context. Het gevolg is dat sommige traditionele SEO-tactieken, zoals de optimalisatie van keywords, inderdaad niet meer volstaan. Andere trends, zoals de vijf hieronder, worden dan weer bepalender.

Gek op marketingtrends en -profetieën? Download hier ons trendrapport 2019.

Search Engine Optimization

1. Betrouwbare sites krijgen voorrang

“Alles staat of valt met vertrouwen”. Dat geldt voor contentmarketing in het algemeen, maar ook wat SEO betreft. Zo hanteert Google voortaan het E-A-T-principe, wat staat voor Expertise, Authority en Trust. Concreet betekent dit dat de zoekmachine sites in de eerste plaats rankt volgens zogeheten ‘trust factors’, bakens van vertrouwen zeg maar. Vallen hieronder:

  • links van externe, betrouwbare sites naar jouw site (‘backlinks’),
  • links vanop jouw site naar betrouwbare externe sites,
  • voldoende privacyverklaringen (denk aan de GDPR),
  • de bouncepercentages van je webpagina’s,
  • bronvermeldingen in je teksten.

2. RankBrain is watching you

Eén van de meest ingenieuze ranking signals binnen Google’s huidige algoritme is RankBrain: een zelflerend systeem dat met behulp van machine learning nagaat of een webpagina een bevredigend antwoord biedt op een onbekende of moeilijke zoekopdracht.

Het zijn dergelijke updates die ervoor zorgen dat het niet meer volstaat om ‘lichte’ content rond een reeks keywords te creëren. Veel duurzamer vandaag is om specifieke thema’s en topics in kaart te brengen en uit te werken, zodat je content de verwachtingen van je bezoeker steeds inlost.

3. No mobile, no party

Sinds 2016 raadplegen we het internet meer mobiel dan op desktop. Daarom hanteert Google sinds 2018 een mobile first search index. Dat betekent dat de zoekmachine nu eerst de mobiele versie van je site rankt. Gevolg? Je site moet mobiel niet enkel responsief zijn, maar ook zeer gebruiksvriendelijk. Is dat niet zo, dan krijg je een penalty, stijgt je bounce rate en daalt je rankpositie.

4. De veni, vidi, vici van voice search

Onze verknochtheid aan smartphones en de snelle opmars van home assistants zoals Alexa en Google Home hebben ook de weg gebaand voor een andere niet te onderschatten trend: voice search. Volgens Google worden vandaag al zo’n 20% van de zoekopdrachten ingesproken, en zou dat cijfer tegen 2020 naar 50% opklimmen. In deze blogpost legt collega Sören uit hoe je als b2b-marketeer je content hierop afstemt.

Hou hier echter ook SEO-wise rekening mee. Terwijl je vroeger optimaliseerde voor één keyword of keywordgroep (bv. ‘berekening nettoloon’), doe je dat nu beter voor gesproken zoekopdrachten, zoals: ‘hoe bereken ik mijn nettoloon?’ of ‘hoe moet ik mijn nettoloon berekenen?’.

Via www.answerthepublic.com check je makkelijk op welke vragen je doelgroep vandaag zoal Googelt.

5. Featured snippets

Eén van de moeilijkere uitdagingen voor SEO vandaag zijn Googles featured snippets. Dat zijn de kaders bovenaan de zoekresultatenpagina, waarmee Google je vraag al meteen probeert te beantwoorden.

Heel wat marketeers zien die snippets als een bedreiging, omdat ze mogelijk verhinderen dat een bezoeker op een site doorklikt. Je zou het echter ook als een opportuniteit kunnen zien, want de organische positie ‘zero’ (zoals de featured snippet ook genoemd wordt) is niet per se weggelegd voor de site die op de organische positie 1 rankt. Ook een site die organisch op 3 rankt, kan in de snippet verschijnen.

Featured snippet

Onze klant SBB claimt voor de keywordgroep ‘minimumloon bedrijfsleiders’ de featured snippet.

Hoe strik je de snippet?

Eerst en vooral heb je goeie content nodig: de site die de vraag van een gebruiker het best beantwoordt, maakt het meeste aanspraak op de snippet. Verder verhoog je je kansen als je een paragraaf op je webpagina voorziet die Google letterlijk kan overnemen. Die paragraaf bevat idealiter:

• een wie-, wat-, waar-, wanneer- of waarom-vraag als H1- of H2-titel: bv. ‘Wat is het minimumloon voor bedrijfsleiders’?,
• 40 tot maximaal 55 woorden,
• een ‘klantvriendelijke’ uitleg: via AI ‘leest’ Google welk antwoord het best bij een vraag hoort.

Conclusie

Alle fatalistische voorspellingen ten spijt, organisch zoekverkeer blijft nog steeds de efficiëntste manier om je publiek op je website te krijgen (zo bevestigen ook de cijfers). Google mag dan gretig updates doorvoeren, zijn missie luidt nog steeds dezelfde: aan een gebruiker zo snel mogelijk het meest concrete antwoord voor zijn zoekopdracht bieden. En daarvoor blijft niet alleen een technisch sterke site nodig, maar ook – en vooral – content die de belofte van haar titel inlost.

Deel deze blogpost:

LinkedInTwitterFacebookGoogle+

Samen een strakke (SEO-)strategie uitstippelen?

Gerelateerde blogposts