Optimaliseer je content met een trefwoordenonderzoek in 5 stappen

Zoekwoordenonderzoek of keyword research: grote kans dat ook jij je er al aan gewaagd hebt. Toch blijven veel beginnende SEO-verkenners tijdens hun queeste met vragen en onzekerheden zitten. Hoe begin ik er aan? Welke factoren wegen het zwaarste door bij mijn selectie van zoektermen? En wat doe ik nu concreet met de keywords die ik verzameld heb? Vrees niet: dit stappenplan biedt de nodige houvast bij jouw race naar Googles hoogste regionen.

Ik hoor het je denken: “Zijn keywords wel nog relevant anno 2018?” Bajaatgij. Het belang van on-page optimalisatie mag dan al zijn afgenomen (ten voordele van factoren zoals relevantie, mobiele bereikbaarheid en snelheid), inzetten op de juiste keywords is vandaag nog altijd … euh … key. 64% van alle webverkeer verloopt immers nog steeds via zoekmachines.

1. Leg een lijst met mogelijke zoekwoorden aan

Vergeet (nog) even alle tools: een goed zoekwoordenonderzoek begint met gezond verstand. Denk na over wat je aanbiedt en stel je in de plaats van je doelgroep. Op welke mogelijke vragen biedt jouw content, product of service zoal een antwoord?

Meer inspiratie raap je trouwens gewoon bij Google zelf: typ een term in die gerelateerd is met jouw business, bijvoorbeeld ‘zoekwoorden bepalen’ – ik zeg zomaar wat – en kijk naar:

  • Auto-aanvullingen: Ideaal voor luie surfers – of voor keywordresearchers.
  • Gerelateerde zoekopdrachten: Dit handige lijstje vind je onderaan pagina 1 van Google.
  • Advertenties: Op deze keywords hebben andere spelers al volop ingezet. De kans dat deze termen werken, is dus bijzonder groot.

2. Rangschik volgens head, body, en long-tail

Heb je ondertussen een stuk of 50 zoektermen verzameld? Zet ze onder elkaar in een Excel-sheet en rangschik ze volgens head, body, en long-tail keywords.

  • Head keywords bestaan uit één term en verwijzen naar je onderwerp, bijvoorbeeld ‘SEO’. Het zoekvolume ligt hoog, de kans op scoren (en conversie) is laag.
  • Body keywords bestaan uit meerdere termen en voegen een insteek toe aan het onderwerp, bijvoorbeeld ‘SEO zoekwoorden bepalen’.
  • Long-tail keywords geven naast het onderwerp en de insteek ook aan wie de doelgroep is, wat je gaat oplossen of wat jouw content uniek maakt. Bijvoorbeeld: ‘SEO zoekwoorden bepalen stappenplan voor copywriters’.

3. Check het zoekvolume

Voeg daarna een kolom ‘zoekvolume’ toe aan je Excel-sheet en zet bij elke zoekterm het zoekbereik. Waar je dat kan terugvinden? Bijvoorbeeld in de Keyword Explorer van Moz, of gewoon in Googles Zoekwoordplanner (Keyword Planner).

Exacte zoekcijfers krijg je vandaag niet meer van Google (van Moz trouwens ook niet), tenzij je een stevige AdWords-campagne lopen hebt. Maar het bereik (0-100, 100-1000, enzovoort) van het gemiddelde maandelijkse zoekverkeer, vertelt je al heel wat over de relatieve populariteit van je zoektermen. Is die bijvoorbeeld te hoog, dan wordt scoren wellicht moeilijk. Te laag? Bedenk dan dat je geen webverkeer kan aantrekken dat er niet is.

4. Check de conversieratio en concurrentie

Een laag zoekvolume hoeft geen probleem te zijn, maar dan moet er wel een hoge conversieratio tegenover staan. De Keyword Explorer van Moz drukt de geschatte relatieve click-through rate van een organisch zoekwoord uit met het Opportunity-percentage. Hoe hoger, hoe interessanter dit keyword is voor jou om op te ranken.

Tegenover Opportunity staat in Moz de metric Difficulty. Dit drukt uit hoe moeilijk het zal zijn voor jou om je concurrenten te verslaan voor dit zoekwoord op de eerste pagina van Google. Voeg zowel Opportunity als Diffculty per zoekwoord toe aan jouw Excel-lijst.

Heb je geen Moz-account? Hoewel Difficulty en Opportunity handige criteria zijn bij het bepalen van je zoekwoorden, zijn ze niet onontbeerlijk. Met gezond verstand kom je ook al ver.

5. Maak een selectie

Op basis van de bovenstaande criteria maak je nu een selectie van de zoektermen die voor jou het meest interessant zijn. Een magische formule is er (vooralsnog) niet: je zal je vooral moeten baseren op – again – je gezond verstand. Je kan bijvoorbeeld ook een aantal termen intikken en zo nagaan in welke mate je concurrenten (of andere bedrijven) al SEO-geoptimaliseerde content hebben.

Een aantal interessante combinaties:

  • Laag zoekvolume, maar hoge Opportunity
  • Hoog zoekvolume, maar lage Difficulty

Keywords als onderdeel van je contentmarketing

Eens je beslist hebt op welke zoektermen je gaat inzetten, zijn er verschillende manieren waarop je ze kan inzetten in je contentmarketing. Zo kan je ze bijvoorbeeld gebruiken als basis voor het invullen van blogtopics en –titels in je contentkalender. Of je kan er bestaande content mee optimaliseren.

Deel deze blogpost:

FacebookTwitterGoogle+

Je content optimaliseren met een SEO-trefwoordenonderzoek?

Gerelateerde blogposts