Storytelling in contentmarketing: 7 geslaagde voorbeelden

Je kan er donder op zeggen: in elke lijst met “dé marketingtrends voor de toekomst” zal je ‘storytelling’ weer zien opduiken (behalve in de onze). Opvallend is dat de term, die intussen met het buzzword-label flirt, maar zelden in de diepte wordt uitgespit. Want weten dat je verhalen moet vertellen is één ding, maar hoe breng je ze – als deel van je marketingplan – geslaagd naar buiten?

Everyone loves a good story

Collega Sam, maar ook tal van wetenschappers, gaven het al aan: verhalen zijn krachtige instrumenten, want ze verrijken onze hersenactiviteit. Ze doen ons meer genieten van lezen en luisteren, vergroten onze aandacht en zorgen ervoor dat een boodschap langer blijft plakken. Dat besef sijpelt ook door in de b2b-sector, waar steeds meer bedrijven zich vandaag ook terecht aan storytelling wagen.

In het algemeen hanteren ze hiervoor twee technieken: of ze grijpen de aandacht door nieuwsgierigheid, ongeloof of interesse op te wekken, of ze spelen de emotionele kaart. Laat ons beide tactieken even bestuderen, en terwijl we dan toch bezig zijn, met wat voorbeelden strooien.

“We zijn allemaal curieuzeneuzen”

Het is een van de stokpaardjes van marketingauteur Andrew Davis, een graag geziene gast op Content Marketing World in Cleveland. Volgens Davis creëert een goed verhaal een spanningsveld tussen wat een kijker of lezer weet, en niet weet: de zogeheten ‘curiosity gap’. Hij illustreert dat tijdens zijn lezingen met twee geweldige bewijsstukken:

  • In het kader van zijn campagne ‘Where Life Happens’ lanceerde de Zweedse meubelgigant IKEA een aantal opmerkelijke pre-roll ads. Eéntje daarvan toont een Zweedse jongen die wat mijmert terwijl hij de afwas doet. Dat gaat zo’n vier minuten door, en voor de rest gebeurt er niets meer. Tóch werd de advertentie massaal uitgekeken, omdat de kijkers kennelijk bleven wachten op een twist of events.
  • In april 2016 zond mediabedrijf Buzzfeed een live-video uit van twee personen die om beurten een elastiek om een meloen bonden. Iedereen wist dat die meloen het uiteindelijk ging begeven, alleen niet wanneer precies (= de ‘curiosity gap’). Het effect: op het moment dat de meloen knakte, keken er meer dan 800.000 mensen live mee.

De emo-tour op

Een tikkeltje moeilijker is je product of dienst in een emotionele boodschap verpakken. Want wie er te veel over gaat, dreigt zijn geloofwaardigheid te verliezen, of op ongenoegen te stoten. Eén van onze favoriete voorbeelden is onderstaand filmpje van Google. Aan het woord is Nisha Blackwell, een vrouw die opgroeide in een arme buurt in Pittsburgh, en zichzelf via de Google-tools onderwees:

7 inspirerende cases

In een marketingcontext worden verhalen het best ingezet om bewustzijn (‘awareness’) te creëren, je organisatie origineel te presenteren of prospects te overtuigen (‘converteren’). Bij wijze van afsluiter geven we enkele internationale (en eigen) voorbeelden mee:

Wat? Synopsis? Format? Doel?
‘Giving’, van telecomoperator True Move Pakkend kortfilmpje dat de baseline van het bedrijf illustreert: ‘giving is the best communication’. Video Awareness
‘The Field Trip to Mars’ van ruimtevaartbedrijf Lockheed Martin Een schoolbus wordt getrakteerd op een heuse Virtual Reality-rit. Video Awareness
De ‘Hoe ‘t begon’-pagina van chocolatier Tony’s Chocolonely Stijlvolle ‘Over Ons’-pagina die de geschiedenis van het bedrijf in een verhaal giet. Webpagina Bedrijfsvoorstelling
 ‘Success stories’ van softwareontwikkelaar Salesforce Rubriek waarin Salesforce haar klanten als pioniers (‘Trailblazers’) van nieuwe technologie in de kijker zet. Video Overtuigen
VIB Times van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (Com&Co-project) Prikkelende artikels die de verhalen achter medische doorbraken brengen. Magazine Awareness
Wereldwijs’-magazine van FIT, het Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen (Com&Co-project) Cover stories over het vallen, opstaan en zegevieren van internationale ondernemers. Magazine

Awareness

(en overtuigen)

Klantencases van IT-speler Cegeka (Com&Co-project) Longreads over actuele topics in het IT-veld, op basis van dubbelinterview met expert en klant. Casestory Overtuigen

Deel deze blogpost:

LinkedInTwitterFacebookGoogle+

Om te weten of je nu best trafiek genereert, je organisatie beter moet presenteren of al klaar bent om leads te converteren, heb je natuurlijk een doordachte contentstrategie nodig. Meer weten?

Gerelateerde blogposts