Voice search in b2b: hoe stem je je content erop af?

Binnen twee jaar is de helft van onze zoekopdrachten spraakgestuurd. Daar zijn de meeste onderzoeksbureaus het over eens. Ook in b2b zal voice search een veelgebruikt medium zijn: binnenkort is het de normaalste zaak ter wereld dat je je op kantoor even afzondert voor opzoekingswerk. Het is dus voor elke marketeer belangrijk om content af te stemmen op de stem van klanten.

De verkoop van smart speakers – toestellen met artificiële intelligentie die je gesproken commando’s uitvoert – zit in de lift. Maar ook al prijkt er nog geen Google Home of Amazon Echo in je huiskamer, via  de smartphone heeft iedereen een voice assistant op zak. Bovendien bewijzen cijfers van Google dat voice search echt wel a thing is: zo’n 20% van de zoekopdrachten is vandaag al spraakgestuurd. Ook op de werkvloer zullen we steeds meer de Siri’s, Google Assistants of Alexa’s van deze wereld inroepen. En dat mag je letterlijk nemen.

Macht voor de machine

Een belangrijke implicatie van voice search is dat we geen bewuste keuze meer maken voor de ene of andere aanbieder. Waar je bij een getypte zoekopdracht een reeks pagina’s met zoekresultaten krijgt, is dat bij een gesproken vraag beperkt tot één antwoord: wat er op de eerste plaats staat. Het is dus nóg belangrijker om die toppositie in zoekmachines te veroveren.

BlogSören1

3 tips voor geoptimaliseerde content

Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep ook via zo’n voice query bij jou terechtkomt?

1. Identificeer long-tail keywords om ‘featured snippets’ te claimen

Eerst en vooral, size does matter. Wanneer we typen, gebruiken we korte zinnen om informatie te vinden. Dat kost ons minder moeite. Een uitgesproken vraag, daarentegen, is vaak langer.

To do: om het ‘stempubliek’ naar jouw website te lokken, cluster je je content op basis van long-tail keywords.

Maak voor je belangrijkste keywordgroepen contentpagina’s waar de zoekopdracht zo goed mogelijk in de paginatitel is verwerkt. Het antwoord geef je al in de eerste paragraaf. De kans dat jouw antwoord in de zoekresultaten verschijnt als featured snippet ligt meteen dan veel hoger.

Een featured watte? In deze blog ontdek je wat een featured snippet is.

Uiteraard kan je niet voor élke minieme klantenvraag een aparte webpagina maken. In dat geval bundel je meerdere vragen op één webpagina. Ook hier werk je met het vraag-antwoord-principe. De klassieke FAQ-aanpak, dus. Ook op dergelijke content heeft Google z’n algoritmes afgestemd.

To do: giet je long-tail keywords in vragen en formuleer duidelijke antwoorden.

2. Denk lokaal

Voice search biedt je ook de kans om in eigen buurt meer klanten te winnen. Iemand die in Gent op zoek gaat naar een aanbieder van een goeie projectmanagementtool, zal waarschijnlijk een bedrijf in het Gentse voorgesteld krijgen. Logische volgende vraag: hoe contacteer ik die aanbieder? Hou dus je contactgegevens up-to-date en makkelijk vindbaar. Vergeet ook Google My Business, Bing Places for Business en eventueel sites van derden met die informatie niet.

To do: zorg dat contactgegevens altijd en overal up-to-date zijn.

3. Focus op de user experience (UX) van je mobiele site

Dit zou een no-brainer moeten zijn, want de overgrote meerderheid van voice searches voeren we uit op mobiele apparaten. Werk daarom aan zo snel mogelijke laadtijden. Als het langer dan twee seconden duurt om een pagina te tonen, ben je al zowat 90% van je doelpubliek kwijt.

In Googles voice search-algoritme weegt de laadsnelheid van een pagina zwaar door in de uiteindelijke rangschikking. Gemiddeld laadt de resultaatspagina via een gesproken zoekopdracht in 4,6 seconden (wat ruim de helft sneller is dan via een getypte zoekopdracht).

BlogSören2

To do: blijf de laadtijd van je website testen en probeer die altijd zo kort mogelijk te houden.

Hoe je dat doet? Dat kan via de gratis tool Webpage Test of Google Analytics. Bij het rapport ‘Sitesnelheid’ onder ‘Gedrag’ vind je in Analytics een duidelijk overzicht per browser en per pagina. Zo zie je meteen welke pagina’s je onder handen moet nemen.

Voice search als (belangrijk) onderdeel van je SEO-strategie

Voice search heeft de wind in de zeilen en het ene na het andere onderzoeksbureau voorspelt dat daar niet snel verandering in zal komen, integendeel. Zorg er dus voor dat je ook je SEO-strategie blijft afstemmen op je doelpubliek om concurrentie een stap voor te blijven.

Deel deze blogpost:

LinkedInTwitterFacebookGoogle+

Gerelateerde blogposts