Een jaarverslag maken: waarom eigenlijk?

Het jaarverslag. In vele bedrijven is het een hete patat: wie hem vangt, is gerold. Voor de projectleider is het maandenlange proces een oefening in geduld, empathie en gedienstigheid. Het vergaren van informatie gaat gepaard met onderhuidse woedeaanvallen en slapeloosheid. Het gehele management volgt het creatieproces op met een loep – je carrière komt in een freeze. Als het tegenzit, stuurt zelfs de raad van bestuur track changes. Alcoholisme is jouw deel.

En toch brengen vele spelers die er niet toe verplicht zijn een jaarverslag uit. Wat bezielt hen? Er zijn meerdere goede redenen.

Transparantie: je legt het bloot

De meeste marketing- of communicatie-instrumenten vertrekken van wat een organisatie wil zijn – ze zijn dus vaak bij aanvang al een beetje verdacht. Niet zo voor een jaarverslag. Hier liggen cijfers en feiten aan de basis.

Keigoed bezig of een slinkende winstmarge? Oog voor diversiteit of enkel mannen in de topfuncties? Duurzaamheid hoog in het strategisch vaandel of doet elke productievestiging het een beetje op zijn eigen manier, met eigen klemtonen en eigen resultaten? Met een jaarverslag kan je je punt(en) keihard bewijzen.

Bij de VMM was het jaarverslag tot over enkele jaren en dik boek, slechts sporadisch gelezen. Wij overtuigden de organisatie ervan dat het beter was minder content te brengen voor meer lezers. Maar om die wel heerlijk helder te maken, zodat iedere lezer weet waar het bij de VMM om draait.

VMM_2016

2. Een kans om dieper te gaan

Omgekeerd kan je ook na een jaar met slechte cijfers een goed verhaal brengen in een jaarverslag. Vertrekkende van de harde feiten, kan je uitleggen waaraan je bedrijf werkt en waarom dat moeilijk is. En vooral: waarom je strategie zo slim is en welke vruchten ze zal afwerpen in de toekomst. Een jaarverslag heeft met andere woorden baat bij diepgang. (Om bij te likkebaarden in deze tijden van posts met een leven van een milliseconde.)

Uiteraard vermijdt ook de schrijver van een jaarverslag beter de termen ‘lange termijn’ en ‘traag maar gestaag’. Investeerders en stakeholders zijn tenslotte net als wij allen: zeer ongeduldig.

Voor Barco werken we elk jaar rond een strategisch thema. Voor de laatste editie was dat het credo van CEO Jan De Witte: ‘Say.Do.’ Doorheen het hele verslag hanteerden we dezelfde actiegerichte toonzetting. Trouwens, Barco viel – met ons – al meerdere keren in de prijzen voor de duidelijkheid en helderheid van zijn jaarverslag.

Barco_JV_2017

3. Bewijs van je ‘sérieux’

Het jaarverslag biedt de mogelijkheid om – in een objectief kleedje – de maatschappelijke rol en relevantie van je bedrijf te schetsen: wat zouden we missen mocht je organisatie er niet zijn? En het management krijgt de kans om uit te leggen hoe de bedrijfsvisie er in de praktijk uitziet. Meer dan welk communicatiemiddel ook kan een jaarverslag bewijs leveren van de sérieux van het bedrijf, van de sterke strategie én van de ambities.

Voor SD Worx creëerden we in 2017 een online pareltje (ja, al zeggen we ’t zelf). Bezoekers krijgen heel snel een zicht op wat de organisatie doet én hoe goed ze dat doet.

SD

4. Interne duidelijkheid

Uiteraard is een verslag een weerslag van de werkelijkheid. Maar soms helpt communicatie de werkelijkheid een handje. Zo kunnen strategie en beleid vorm krijgen door ze uit te schrijven. En eenmaal goedgekeurd en gedrukt, is voor alle interne partijen duidelijk wie aan het roer staat, wat de richting is, en hoe we erheen varen.

Niet zelden behoren de interne medewerkers tot de belangrijkste doelgroepen.

Al vele jaren helpt Com&Co accountancyspecialist SBB met de samenstelling van het jaarverslag. Het spint telkens weer een rode draad tussen al die kleine ondernemingen die samen SBB vormen.

JV_SBB15

5. Een parel op de contentkroon

Heeft een jaarverslag nog zin in tijden van contentmarketing? Driewerf ja.

  • Wie een vol jaar met content in de weer is geweest, kan in het jaarverslag de meest relevante stukken hernemen of bundelen. Zo speel je in op de wensen van je lezerspubliek én – niet onbelangrijk – je weet je inspanningen te beperken.
  • Wie ook het komende jaar content zal creëren, heeft aan het jaarverslag een strategisch kader. Een startpunt, zeg maar, voor alle komende verhalen.
  • Wie in het jaarverslag doorleefde verhalen goed weet te brengen, biedt aan alle ambassadeurs van het bedrijf een ideaal visitekaartje, dat ze met plezier zullen achterlaten. Uiteraard kunnen ook verkorte versies – van interactieve infografieken tot geanimeerde mini-versies – hier perfect hun werk doen.

Voor Sirris – collectief innovatiecentrum voor de technologische industrie – brengen we jaarlijks alle knappe cases samen. Die worden nadien meerdere keren hergebruikt, door de verschillende afdelingen en competentiecentra van Sirris én door de bedrijven zelf.

MockupSirrisJV2016-2

En by the way: onderhuidse woedeaanvallen, slapeloosheid en alcoholisme, dat alles is te vermijden door Com&Co aan het werk te zetten. Bij ons zijn die fenomenen dagelijkse kost 😉.

Deel deze blogpost:

LinkedInTwitterFacebookGoogle+

Wat wij kunnen betekenen voor jouw jaarverslag?

Gerelateerde blogposts