“Out of scope van CSRD? Focus op VSME”

Gepubliceerd op:
Laatst gewijzigd op: 12-05-2025
Deel op:

Stop de klok. Tienduizenden bedrijven die naarstig toewerkten naar de CSRD-deadline, kregen in februari 2025 een heuse plottwist voor de kiezen: Europa schroeft verplichte duurzaamheidsrapportering terug. Krijg je 2 jaar uitstel of dreig je plots uit de scope van CSRD te vallen? De b2b earlybirds gidsen je gezwind door de facts, figures én concrete acties die je nu het beste neemt.

In deze aflevering

Met de recente Omnibus-voorstellen zorgt de EU voor onzekerheid – of opluchting? – bij veel bedrijven. Hoe zit het nu precies? En welke keuzes maak je in 2025? Voor dit brandend actueel thema gingen onze strateeg Jonas en Lead Sustainability Communications Max op zoek naar antwoorden bij twee duurzaamheidsexperts.

“Insights promised, insights delivered”

Het zouden zomaar de woorden kunnen zijn van Commissievoorzitter Ursula von der Leyen na het beluisteren van deze aflevering. De hoofdlijnen van de wijzigingsvoorstellen aan de CSRD lijken intussen dan wel vast te liggen, ze vragen toch om duiding.

En An(n)² doen wat ze beloven. Over 1 ding zijn ze het alvast eens: volledig de stekker trekken uit duurzaamheidsrapportering en duurzaam ondernemen is géén optie.

Komt verder aan bod in de aflevering:

  • gluren bij je buren: unieke inzichten uit een studie bij de lidbedrijven van Agoria,
  • waarom ESG-rapportering – net zoals een financieel verslag – een no-brainer is,
  • hoe je het uitstel slim besteedt – want 2 jaar is geen overbodige luxe,
  • welke voordelen VSME nu al biedt – ook voor wie out of scope valt,
  • 5 no-regretacties waar elk bedrijf nu sowieso de vruchten van plukt.
Nu aan de slag gaan met VSME is de absolute basis. Wil je competitief voordeel halen uit duurzame bedrijfsvoering, dan heb je een beleid nodig. Dat blijft een fundamentele plaats verdienen in je organisatie.
Ann Peeters tijdens b2b earlybirds
Niemand trekt in twijfel of een bedrijf economisch rendabeler wordt dankzij z’n financieel verslag. Bij duurzaamheid is dat wel zo. Raar vind ik dat.
An Saveyn tijdens b2b earlybirds

Van enorm veel tijd besparen over relevant blijven op de markt tot je strategische koers zetten voor de toekomst: duurzaam ondernemen én er transparant over communiceren blijven anno 2025 basisvoorwaarden voor duurzame groei.

Veel kijk- en luisterplezier!

Disclaimer: we namen deze aflevering op eind april 2025. In turbulente CSRD-tijden is het goed mogelijk dat sommige inzichten enkele maanden later al achterhaald zijn. Hoe dan ook, we volgen de ontwikkelingen op de voet in onze maandelijkse nieuwsbrief – en de b2b earlybirds community. 👇

Een kijkje in de studio