Het vierde kwartaal is traditioneel planning season in b2b-marketingland. Een spannende tijd waarin je prioriteiten moet stellen, moeilijke keuzes moet maken en met budgetten moet goochelen. Dat de marketingtrends en -meningen je intussen om de oren vliegen, maakt je opdracht er niet makkelijker op. Maar we beloven plechtig: in dit uurtje b2b earlybirds geen gratuite glazenbolvoorspellingen, wel tips die je alleen maar wijzer zullen maken.
In deze aflevering
Concrete inzichten zonder fluff. Dat is – om het in marketingtermen te zeggen – de merkbelofte van de b2b earlybirds-podcast. Onze strateeg Jonas ging dan ook op zoek naar iemand die zonder omwegen zijn bakken marketingervaring laat spreken.
“Een liposuctie werkt snel, maar verandert niets fundamenteels”
Een marketingplan is een lappendeken van ontelbaar veel keuzes. Een kopietje maken van je vorige jaarplan is bovendien onmogelijk, want je team is geëvolueerd, je wil leren uit resultaten … En vooral: de context waarin je werkt, is helemaal anders dan een jaar geleden. Dat geldt vandaag, in tijden van politieke en economische spanning, meer dan ooit.
Toch is er een klassieker die elk jaar terugkomt, ongeacht de omgevingsfactoren: hoeveel investeer je in salesactivatie op korte termijn en hoeveel in brand building op langere termijn? Bart belandde in een bad trip toen we hem de vraag voor de voeten gooiden.
“Salesactivatie is als een drug die je in een vicieuze cirkel duwt. Hoe meer je erop inzet, hoe meer je je merk uitholt en hoe meer je opnieuw in salesactivatie moet investeren. Meta en Google zien het graag gebeuren. Eigenlijk is het zoals vermageren. Je kan sporten en diëten ofwel voor een liposuctie gaan. Een liposuctie werkt onmiddellijk, maar als je niets fundamenteels verandert, zit je na drie maanden weer op hetzelfde gewicht.”
Of Bart uit ervaring spreekt wat dat vermageren betreft, dat laten we in het midden. Wel kunnen we verklappen wat Bart nog zoal vertelt in deze aflevering:
- Welke grote verschuivingen hij in 2026 ziet in de marketingwereld.
- Hoe je als marketeer impact maakt waar het telt: in de boardroom.
- Waarom je in marketing meer dan ooit empathisch moet zijn.
- Hoeveel budget je moet reserveren om te experimenteren.
- Hoe je in de huidige context een toekomstgericht team bouwt.
- Waarom consistentie minstens even belangrijk is als creativiteit.
Iemand die we veel zien, gaan we langzaam maar zeker vertrouwen, zelfs als daar geen reden toe is. Dat mere exposure effect geldt ook in marketingcommunicatie. Consistentie is dus even belangrijk als creativiteit, misschien wel belangrijker.
Het is een spannende tijd om in marketing te zitten, vindt Bart. En die spanning scheert waarschijnlijk ook bij jou hoge toppen met 2026 in zicht. Een beetje stress is gezond, maar laten we dat stressniveau toch onder controle houden. Check onze nieuwe b2b earlybirds en zet je daarna met een helder hoofd aan je marketingplan.
Veel kijk- en luisterplezier!