Services
  • Creatie
  • Strategie
  • Interne communicatie

Meet the family: Audi Brussels verbindt en verleidt met trotse medewerkers

klant

Audi Brussels, historische fabriek in Vorst en producent van 100% elektrische Audi-modellen.

uitdaging

Een interne communicatiestrategie om 3.000 medewerkers (!) in een meertalige fabriek te bereiken en te verbinden.

aanpak

com&co vertaalde het strategisch narratief van de interne communicatie (“Meer dan een fabriek”) naar een content format voor intern én extern gebruik (“Meet the family”).

Naast een iconische fabriek en producent van Audi’s eerste 100% elektrische wagens is Audi Brussels ook een grote, warme en diverse familie. Iets waar ze in Vorst erg trots op zijn en zeker wilden tonen op hun langverwachte familiedag. Binnen het kader van een nieuwe interne communicatiestrategie creëerden we Meet the family: een format dat medewerkers die dag in de schijnwerpers plaatste maar ook nu intern en extern ingezet wordt.

startpunt

“Méér dan een fabriek"

Wij leerden Audi Brussels kennen op het moment waarop ze een nieuw intern communicatieteam oprichtten. Ons eerste wapenfeit samen? Een breed strategietraject waarin we de doelstellingen, taken, kanalen én het leidende narratief voor de interne communicatie in kaart brachten.

“Onze fabriek is altijd een buitenbeentje geweest”, vertelt Jeroen Tondeleir, hoofd personeelsontwikkeling. “In België zijn we een grote werkgever, maar binnen de Audi-groep worden we gezien als brave little Belgium. In vergelijking met andere fabrieken zijn we kleiner, maar daardoor wel wendbaarder en sneller. Het is dan ook geen toeval dat wij Audi’s toonaangevende elektrische wagens mogen produceren.”

Daarnaast vormt de fabriek dezelfde smeltkroes als Brussel. Bij Audi Brussels werken mensen van alle leeftijden en nationaliteiten. De conclusie van het strategietraject liet dan ook niet lang op zich wachten: Audi Brussels is méér dan een fabriek. De kunst echter was om dit strategisch narratief ook concreet in content om te zetten.

next up

Van narratief naar content format

“De overgang van strategie naar creatie verliep naadloos”, vertelt Inez Raemaekers van interne communicatie. “Om niet te blijven hangen in het theoretische weefde com&co doorheen het strategietraject ook creatieve sessies. Daarin dachten we al na over hoe we de strategie tot uitvoering zouden brengen. Zo is het idee van Meet the family ontstaan.”

Het concept? Bij Audi Brussels werken duizenden mensen, elk met een eigen verhaal en achtergrond die niet altijd gekend zijn. In Meet the Family loop je een dag in het spoor van een collega. Van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, want de leukste verrassingen zitten in hun bezigheden buiten de uren.

Passeerden zo al de revue: een onderhoudstechnieker die graag aan oldtimers sleutelt, een operator die zeepkisten bouwt, een manager voor wie Latijns-Amerikaanse dans geen geheimen heeft en een lijnverantwoordelijke met patisserietalent … De dynamiek tussen een passie thuis en op het werk werd ook het leidende motief voor de creatieve uitwerking.

“Wij zien een format als een terugkerend creatief concept, met een uniek of verrassend elementer erin. Anders dan bij een rubriek kan je het niet zomaar kopiëren”, legt Wolf Goderis uit, accountmanager bij com&co. “Formats zijn dan ook het middel bij uitstek om content op een originele, frequente en toch kostenefficiënte manier te realiseren. De fotografie vond bijvoorbeeld op één dag plaats.”

Inez Raemaekers Interne communicatie & employer branding
Om niet te blijven hangen in het theoretische weefde com&co doorheen het strategietraject ook creatieve sessies. Zo is het idee van Meet the family ontstaan.
succes

Verbindende verhalen

“Het format leeft op onze kanalen”, gaat Thijs Brøns van interne communicatie verder. “De posters waren op onze familiedag op reuzegroot formaat te bezichtigen, verspreid over de hele fabriek. Op onze interne medewerkersapp verschijnt om de twee weken het persoonlijke verhaal achter zo’n poster. De artikels worden gretig geliket en becommentarieerd. Je ziet dat deze content mensen uit verschillende afdelingen verbindt.”

Handig aan het format is dat het ook perfect extern werkt. Audi Brussels deelt de verhalen ook op Facebook en LinkedIn om zo hun vacatures onder de aandacht te brengen. Want geef toe: van deze familie wil je toch ook deel uitmaken?

Thijs Brøns Interne communicatie & employer branding
De posters waren op onze familiedag over de hele fabriek te bezichtigen. Op onze medewerkersapp verschijnt om de twee weken het persoonlijke verhaal achter zo’n poster. Je ziet dat deze content mensen uit verschillende afdelingen verbindt.
Een prangende vraag over onze