Audi Brussels, historische fabriek in Vorst en producent van 100% elektrische Audi-modellen.
Met een contentcampagne medewekers stimuleren om deel te nemen aan de jaarlijkse ‘Stimmungsbarometer’ (Stibam), een interne bevraging bij de hele fabriek.
“Welk lied motiveert jou op het werk?” Deze vraag stond centraal in een campagne waarmee we niet alleen medewerkers stimuleerden om de Stibam in te vullen, maar ook mee betrokken in het creatieproces.
Jaarlijks organiseert Audi Brussels haar ‘Stibam’ of voluit ‘Stimmungsbarometer’: een interne bevraging bij de hele fabriek naar wat er goed loopt en beter kan. Die enquête is niet verplicht, waardoor een grote opkomst nooit zeker is. Om de medewerkers voldoende te motiveren, creëerden wij een awarenesscampagne waar letterlijk en figuurlijk muziek in zat.
Muziek motiveert
“Onze bevraging is niet verplicht, maar wel heel belangrijk. Daarom gaan we elk jaar op zoek naar een frisse insteek om de Stibam weer onder de aandacht te brengen”, vertelt Jo Van Roye, hr-manager bij Audi Brussels. “De collega’s van interne communicatie verwezen ons door naar het team van com&co, dat ons bijstond als creatieve partner.”
Het doel van de campagne? Engagement creëren. Daarom gingen we voor een concept dat medewerkers niet enkel stimuleerde, maar ook betrok in het creatieproces. We vroegen namelijk aan alle medewerkers om ons hun meest motiverende lied voor het werk te bezorgen. Om onze oproep kracht bij te zetten, kwam die dag ook een DJ op de fabriekssite verzoekplaatjes draaien.
Poll, posters, playlist
De suggesties die we binnenkregen, vertaalden we naar kleurrijke posters in meerdere talen. Die werden vervolgens overal in de fabriek opgehangen. Zo kregen medewekers hun eigen favoriet plots op de meest verrassende plaatsen te zien, telkens voorzien van een activerende boodschap: Beste collega, laat vooral ook jouw stem horen. Doe de Stibam.
Thank you for the music
De muzikale insteek heeft zijn effect niet gemist. Het hr-team kreeg niet alleen fijne reacties uit verschillende hoeken, ze slaagden ook in hun opzet. Terwijl de Audi-fabrieken in het buitenland overal een terugval of stagnatie van hun deelnemers zagen, steeg het deelnemerspercentage bij Audi Brussels dit jaar naar 78%. Missie volbracht, dus!