Services

Nieuw merk uitbouwen en in de markt zetten voor Startup.Flanders

Klant

Startup.Flanders, het platform van Flanders Investment & Trade dat start-ups internationaal helpt te groeien en Vlaanderen wereldwijd promoot als start-uphub.

Uitdagingen

1. De positionering scherpstellen

2. Een internationale community uitbouwen én engageren

3. Een nieuwe doelgroep omzetten tot leads

Aanpak

1. Strategisch kernverhaal en visueel narratief 

2. Always-on content 

3. Experimenten voor lead generation en growth hacking


Positionering

Een verhaal en visuele stijl voor content die doel treft

Breed gedragen is half gewonnen. Om de positionering scherp te stellen van dit gloednieuwe platform, werkte een toegewijd com&co-team van strategen, een accountmanager, contentmanagers en een artdirector nauw samen met het Startup.Flanders-team van Flanders Investment & Trade (FIT).

Het resultaat na enkele workshops en co-creatiesessies:

  • een strategisch kernverhaal – onder de noemer ‘Home for hungry startups’ – dat zowel het hoofd als het hart van de doelgroep aanspreekt
  • een visueel narratief dat het merk internationaal onderscheidt van concullega’s zoals La French Tech en Teachleap.nl
  • een afgebakende reeks contentthema’s, -topics en -formats die resoneren met zowel Vlaamse als buitenlandse start-ups
  • een pragmatisch content- en mediaplan om de vernieuwde website en LinkedIn-pagina te lanceren, zowel intern en extern als in binnen- en buitenland
Community

Content voor (én door) een relevant, geëngageerd publiek

De strategische oefening was nog niet koud of de contentcreatie voor Startup.Flanders schoot al uit de startblokken. Met drie pijlers als leidraad zetten we onze schouders onder een rits aan online én social content. Elk stuk speelt in op de behoeften van start-ups met internationale ambities en speelt tegelijk het wereldwijde netwerk en de kennis van FIT uit.

Passeren onder meer de revue:

  • interviews en testimonials van start-ups over hun internationale parcours en – niet te vergeten – de hindernissen die ze onderweg overwonnen
  • inzichtrijke blogartikels, nieuwsitems en socialemediaposts over financiering, innovatieprogramma’s, pitchevents, beurzen …
  • ‘insider’-tips en tricks om durfkapitaal en andere financiering op te halen, subsidies binnen te rijven, partnerships aan te gaan …

In minder dan 6 maanden – van midden juni tot eind november 2023 – leverde deze aanpak onder meer deze resultaten op énkel met organische content:


Van 0 naar 3.027

volgers op LinkedIn

2.000+

unieke bezoekers op de website

400+

contactopnames

3.050

reacties op LinkedIn

106

reposts op LinkedIn

11,02%

gemiddeld engagement op LinkedIn


Lead generation

Automatiseren en experimenteren: ‘gewoon doen’

Samen met het interne team zorgt com&co ook voor leads voor Startup.Flanders. En dat via drie transformaties:

  1. van reactief naar proactief de doelgroep benaderen via e-mail en sociale media
  2. van outbound naar inbound marketing om prospects aan te trekken met relevante content die aansluit op hun vragen en noden
  3. van handmatig naar geautomatiseerd leads opvolgen en warm maken

Zo tekenden we digitale entry points en customer journeys uit en waakten we mee over de integratie ervan in de bedrijfstools van FIT. Concreet zet een conversie op de website bijvoorbeeld automatisch een reeks acties in gang: van mails uitsturen tot specifieke taken aan medewerkers toewijzen.

Ook op het programma: growth hacking. We experimenteren met creatieve en/of datagedreven tactieken en kanalen om het publiek van Startup.Flanders – sneller – uit te breiden. Denk aan contentpartnerships met start-upincubatoren en direct messaging via tools als PhantomBuster.

Op zoek naar buitengewoon relevante