Vooral voor bedrijven die honderden of zelfs duizenden collega’s tellen in verschillende sites en landen. Maar ook toepasbaar voor kleinere bedrijven.
De krachtlijnen van je duurzaamheidsstrategie delen met collega’s om zo het volledige team te informeren, engageren en activeren.
Het duurzaamheidsverslag via een ongewoon maar simpel communicatie-initiatief herwerken voor een intern publiek.
Duurzaamheidscommunicatie staat voor veel bedrijven gelijk aan een jaarlijks rapport. Dat allesomvattende document dat bloed, zweet en tranen kost – if you know, you know – moet dan meteen alles zijn voor iedereen. Het moet voldoen aan wetgeving, investeerders overtuigen, klanten informeren, het grote publiek aanspreken, kandidaten triggeren, collega’s op sleeptouw nemen …
Maar je weet wat ze zeggen: if you’re trying to be everything to everyone, you’re nothing to nobody. Ter illustratie, een duurzaamheidsrapport is geen voer voor een intern publiek, zeker in tijden van CSRD. Medewerkers hebben simpelweg geen boodschap aan een rapport van 100+ pagina’s in een taal en stijl die ze misschien niet eens goed begrijpen. Het goede nieuws: wat creativiteit doet wonderen.
Medewerkers zien de impact van hun dagelijkse werk en hoe ze die impact nog groter kunnen maken. De boodschap: elke rol kan bijdragen.
Met regelmatige updates over prestaties én uitdagingen hou je je team in the loop. Voorzie je ook opties voor feedback en interactie, dan stijgt het engagement.
Door initiatieven, samenwerkingen etc. bekend te maken, inspireer je je mensen om deel te nemen aan projecten en erover te communiceren in hun netwerk.
Met authentieke en consistente duurzaamheidscommunicatie creëer je een sense of belonging en blijven medewerkers langer bij je organisatie.
Interne communicatie over duurzaamheid is de ultieme lakmoesproef: wie de externe reputatie wil versterken, moet eerst intern iedereen mee krijgen.
Interne communicatie gaat vaak over feitelijke updates. Via duurzaamheid krijg je een nieuwe, verhalende invalshoek, waar iedereen zich mee kan identificeren.
Simplify to amplify
Vergeef ons onze overdaad aan Engelstalige leuzen, maar deze zit er knal op. Zeker in interne duurzaamheidscommunicatie bereik je de meeste impact door het eenvoudig te houden. Iets dat we zowel voor Beaulieu International Group als Jan De Nul in de praktijk brengen.
Case in point: B.I.G.
Aan het woord: Sara Geris, Corporate Communications Director bij Beaulieu International Group
- Before
“Een geïntegreerd verslag is ideaal om veel doelgroepen met een onderbouwd en samenhangend verhaal te bereiken. Maar voor een workforce die heel internationaal is én veel operationele medewerkers telt, is zo’n verslag niet het juiste format. Je kan niet van iedereen verwachten dat ze zo’n lijvig document lezen in het Engels – vaak niet hun moedertaal – daar dan de essentie uithalen en die boodschappen vervolgens ook uitdragen.”
- After
“We vertaalden de hoofdboodschappen van ons verslag in een visueel aantrekkelijke brochure met als naam ’10 Things to be proud of’. Dat neemt iedereen wél vast en geeft in mensentaal weer waarom we trots mogen zijn op het voorbije jaar. In 2024 legde com&co dit idee op tafel en werkten we een eerste editie uit in alle talen van de groep. Omdat het concept zo goed scoorde, gaan we in 2025 zeker voor een vervolg."
Case in point: Jan De Nul
Aan het woord: Heleen Schellinck, External Communications Lead bij Jan De Nul
- Before
“Jan De Nul werkt aan oplossingen voor enkele van ‘s werelds grootste uitdagingen. Zo versnellen we de energietransitie via baanbrekende windturbineparken op zee, beschermen we kustlijnen tegen een stijgende zeespiegel, focussen we op slimme mobiliteit en duurzamere keuzes in onze bouwprojecten, geven we vervuilde sites een nieuwe bestemming, enzovoort. Maar dat halen onze collega’s niet zo eenvoudig uit een jaarlijks verslag.”
- After
“We legden samen met com&co enkele kernboodschappen vast en deelden die in de nasleep van ons jaar- en duurzaamheidsverslag via ons interne platform. Dat verliep in verschillende fases waarbij we telkens inzoomden op één boodschap. Een concept dat heel hard gesmaakt werd bij de ruim 7.500 collega’s in onze kantoren en op het terrein, waar ook ter wereld.”