Communiceren over duurzaamheid - 5 inzichten uit de com&co-rondetafel

Door

Bomen planten en daar een stukje over schrijven? Zoooo 2018. Maar wat is goede duurzaamheidscommunicatie dan wel? Over die vraag buigen we ons elke dag bij com&co. En we horen graag de visie van (potentiële) klanten. Dus nodigden we 15 kleppers uit voor een rondje sparren – no pun intended – over het onderwerp. Deze 5 conclusies zijn voor jou.

Na nauwelijks 18 minuten slaakte iedereen rond de tafel een zucht van opluchting. Want van de grote telecomspeler tot de frisgroene startup: allemaal moesten ze toegeven dat ze soms door de bomen het bos niet meer zien. Ad-hocinitiatieven zorgen voor verwarrende communicatie. De angst voor greenwashing werkt soms verlammend. Servicebedrijven twijfelen over hun rol en impact in het duurzaamheidsverhaal. En zelfs spelers met een glasheldere duurzaamheidsstrategie zoeken naar manieren om consistent, scherp en authentiek te communiceren.

Tot zover het therapeutische gedeelte van onze rondetafel. Wat kunnen we dan van elkaar leren?

1. Do the right thing, maar durf commercieel blijven

Fact check: we hebben het een beetje gehad met het woord duurzaamheid. Het is uitgehold, platgetrapt, voor sommigen zelfs een beetje verbrand. Misschien moeten we het eerder over ‘de toekomst’ en dus ‘toekomstcommunicatie’ hebben? Want daar gaat het toch allemaal over: welke toekomst ziet ons bedrijf voor zichzelf en voor de maatschappij?

Duurzaamheid is inderdaad “voldoen aan de behoeften van vandaag zonder de toekomst in gevaar te brengen.” Maar in al onze dadendrang durven we die dubbele bril – vandaag en morgen – wel eens vergeten. We moeten nadenken over waarom we hier zijn en waar we als organisatie naartoe willen. En blijven investeren om die toekomst mogelijk te maken. “Do the right thing, maar durf commercieel blijven”, zo klonk de samenvatting.

En ook: “Voor je eigen deur vegen, volstaat niet. Zonnepanelen, kartonnen bekers en een actie rond diversiteit en inclusie zijn mooi natuurlijk. Maar wat je bent, is net zo belangrijk. Elke organisatie kan een hefboom zijn om duurzame veranderingen te stimuleren.” Vooral de dienstverleners rond de tafel knikten enthousiast: “Wij kunnen de wereld niet beter maken op ons eentje. Maar we kunnen wel onze klanten helpen om dat te doen.”

2. B2B is niet boring to boring

Inzicht 2: een bal recht in het com&co-kamp, die we tijdens de rondetafel aftrapten met onder meer de omstreden ‘Mother Earth’-video van Apple. Er waren fans, sceptici en tegenstanders. Over één ding waren we het wel allemaal eens: de video komt binnen en blijft plakken. Precies wat communicatie moet doen.

Maar door de angst voor greenwashing zijn we voorzichtig als we over duurzaamheid communiceren. We willen wel transparant zijn en ons kwetsbaar opstellen, maar de koudwatervrees is groot. Bovendien: duurzaamheid is toch geen thema om mee te lachen?

En toch zijn er zoveel mogelijkheden om scherp te communiceren. Met een gezonde dosis creativiteit en een grote scheut authenticiteit maken we communicatie die blijft plakken. Buitengewoon relevante content, zoals we bij com&co zeggen. Toegegeven, het vergt wat durf en moed maar de impact zal des te groter zijn.

De voorbeelden, tips en tricks die tijdens de rondetafel over de tongen gingen, vind je in onze gids ‘Scoor met je duurzaamheidscommunicatie’. Download ‘m nu.

3. CSRD: spiegeltje, spiegeltje, ...

“CSRD komt eraan: lig je daar wakker van?”, wilden we ook weten. Blijkt dat de meeste deelnemers zich behoorlijk goed aan het voorbereiden zijn. Meer nog, er valt geen kwaad woord over de nieuwe richtlijn:

CSRD dwingt ons om voor de spiegel te staan. Nu moeten we wel nadenken over hoe we duurzaamheid vorm willen geven, KPI’s definiëren en teams samenstellen om actie te ondernemen. En vooral: eens de rapportering er is, kan geen enkele organisatie zich nog verstoppen. Die transparantie wordt een goede zaak. Net zoals financiële rapportering voor inzichten en vertrouwen zorgt, zal ook CSRD klaarheid scheppen en iedere organisatie motiveren om het beter te doen.”

Nog niet helemaal mee met CSRD? Duik in onze blog ‘CSRD binnenstebuiten’.

4. Practise before you preach

Duurzaamheid moet in het DNA van je organisatie zitten. En starten met een visie: wie zijn we en welke hefboom hebben we als het over duurzaamheid gaat? Vaak proberen bedrijven die vragen te beantwoorden als ze al volop aan het communiceren zijn over hun initiatieven. Maar dat moet natuurlijk eerst.

Pas als die visie er is en duurzaamheid een basisreflex wordt, krijg je krachtige, authentieke communicatie in elk domein, van employer branding en marketing tot interne en corporate communicatie.

Een belangrijke voorwaarde om te slagen: engagement van het management. Organisaties waar de CEO mee aan de kar trekt, zetten sneller stappen vooruit. En krijgen ruimte om te werken aan transparante communicatie die medewerkers, klanten, investeerders en alle andere stakeholders ook echt geloven.

5. Belicht het hele plaatje

Tot slot, verwar duurzaamheidsrapportering (het voldoen aan de CSRD) niet met een duurzaamheidsstrategie (wat willen we bereiken) en duurzaamheidscommunicatie (wat vertellen we). Die 3 worden nogal eens door elkaar gebruikt. Je strategie is je startpunt. In je rapportage moet je feitelijk, volledig en cijfergericht zijn. In je communicatie mag je creatief zijn en maak je keuzes.

Duurzaamheidscommunicatie moet vooral transparantie bieden over het domein waar het bedrijf de grootste impact kan maken. “En het is essentieel om aan alle duurzaamheidsinitiatieven ook kosten en opbrengsten te koppelen. Op die manier wordt communicatie over duurzaamheid voor bedrijven veel realistischer én vaak veel positiever.” Een gouden tip.

Ook een rondje sparren over hoe jouw duurzaamheidscommunicatie