Vaccins verklaard: heldhaftige campagne voor VIB versterkt het draagvlak voor vaccins

  • Strategie
  • Creatie
  • Distributie
  • Evaluatie
  • Video
  • Campagne

Terrasjes afschuimen, op reis gaan of elkaar vastpakken: we vinden het allemaal heel vanzelfsprekend. Maar ook vóór corona konden we al die dingen veilig doen … dankzij vaccins, de superhelden uit onze medische geschiedenis. Met de VIB-campagne www.vaccinsverklaard.be geven we ze de eer die ze verdienen en trekken we twijfelaars over de streep.

Hoe werken vaccins eigenlijk? Wat zit er in? Welke tests moeten ze doorstaan? En in welke humanitaire heldenverhalen speelden ze een hoofdrol? Bij het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) weten ze er alles van. Wij gingen aan de slag met een karrenvracht aan info, voegden er de juiste doses emotionele triggers aan toe en ontwikkelden een campagne met www.vaccinsverklaard.be als centrale hub.

Vaccintwijfel kent vele oorzaken. Zoals een gebrek of verkeerde kennis, maar ook te weinig vertrouwen in de wetenschap of gevoelsargumenten. Voor de campagnestrategie hanteerden we daarom het help-hub-hero-model, met deze contenttypes:

  1. Informatie (help): wetenschappelijk onderbouwde info over vaccinonderzoek, -ontwikkeling, -veiligheid enzovoort
  2. Verhalen (hub): focus op de soms wat vergeten heldenverhalen, gesteund door indrukwekkende cijfers en een heuse vaccinquiz
  3. Emotie (hero): de campagnevideo, storyline en visuals tonen voor wie we vaccineren: voor de mensen die we graag zien
Comco-case_VIB-website-carousel-1_2
Comco-case_VIB-website-carousel-1_4

Om al die levensbelangrijke boodschappen naar de het grote publiek te brengen, lieten we geen kanalen onbenut. Sinds maart siert een emotionele poster de wachtkamers en praktijken van duizenden Vlaamse artsen en apothekers. Digitaal voorzagen we een organisch en advertentieplan met focus op Facebook en Instagram, featuring een lichte vracht aan granulaire content.

Ook jouw kennis op buitengewone wijze kenbaar maken?

Wij denken met jou mee.