Nieuwe website capteert de ziel van de VUB als geëngageerde en urban universiteit

  • Creatie
  • Distributie
  • Video

Grenzeloos geëngageerd, uitgesproken urban en mateloos gebrand op onderzoek. Hoe breng je die identiteit over naar studiekiezers – en zet je tegelijk meer dan 100 opleidingen in de verf? Da’s de vraag die de VUB op ons bord legde. Wij hadden zin in een stevige brok content, en zetten met veel goesting de vernieuwde website van de VUB op het menu.

Klant

De Vrije Universiteit Brussel, een humanistische en Nederlandstalige universiteit in de stad van de ketjes. De VUB telt meer dan 20.000 studenten en 4000 werknemers.

Uitdaging

Studiekiezers aantrekken en overtuigen met een nieuwe hero movie én snedige webcopy, over de alle opleidingen en de VUB zelf.

Aanpak

Onderscheidend, schaalbaar en creatief. En projectmanagement dat strakker staat dan de koninklijke tuinen van Laken.

De regel van drie

Een nieuwe website lijkt soms een quasi onbeklimbare berg. Maar met een aantal wegwijzers bereik je heelhuids de top. Dat gold evengoed voor de Col de la VUB. Dit waren onze drie leidraden:

  • Streef naar onderscheidenheid. Alleen door de eigenheid van de universiteit te vangen, kunnen we de VUB duidelijk afzetten tegenover andere spelers.
  • Hou het schaalbaar: Naast heldere info over alle opleidingen moet ook de universiteit zelf in de kijker worden gezet: de sfeer en het dagelijks leven, de kernwaarden, de connectie met de stad, enz. Zo’n contentvolume vergt een schaalbare aanpak.
  • Injecteer een stevige dosis creativiteit. De inhoud moet volledig, factueel en correct zijn, maar tegelijk ook studiekiezers aanspreken.

Brand voice: de opwarming voor creatie

Met gesmeerde kuiten en opgepompte banden zetten we samen met de klant een optimaal proces op.

Als eerste stap brachten we in workshops de persoonlijkheid van de VUB als organisatie in kaart. Dat mondde uit in een brand voice, die de ontastbare kwaliteiten van de VUB omzet in concrete contentrichtlijnen.

De perfecte basis om een berg spitse webcopy te creëren. Daarvoor hadden we een klein leger contentcreators ter beschikking. Dankzij een messcherpe planning en wekelijkse statusmeetings konden we snel ideeën aftoetsen, bijsturen waar nodig en bereikten we heelhuids de eindmeet.

Hans Pyckhout VUB

De samenwerking met com&co was om diverse redenen doorslaggevend: de brand voice als fundament voor de volledige website, gevatte copy, creatoren met SEO- en webervaring, een centraal aanspreekpunt, budgetbewaking …

Het team wilde duidelijk mee het verschil maken en was altijd bereid om mee naar oplossingen te zoeken. De no-nonsense mentaliteit en stevige portie flexibiliteit typeert com&co dan ook ten voeten uit.

VUB-incarnatie in video

Het maatschappelijk engagement van studenten en medewerkers, kritisch denken, de nauwe band met de Brussel, passie voor onderzoek … Dat alles maakt de VUB.

Meteen was duidelijk dat die dynamische smeltkroes de rode draad zou vormen voor de hero movie. Tel daar een snelle montage, iconische VUB-beelden en een urban vibe bij, en je krijgt de kroon op de vernieuwe website van de VUB.

Liever de ziel van je organisatie vatten in content dan je ziel verkopen?

We denken graag vrijblijvend met je mee.