Bright Plus, expert in de meertalige arbeidsmarkt: in heel België helpen ze meertalige professionals aan hun droomjob, en bedrijven aan meertalig talent.
De cijfers van Bright Plus’ salarisenquête vertalen naar handige en inspirerende content voor een dubbel publiek: bedrijven en meertalige professionals.
We ontwikkelden twee handige werkinstrumenten – b2b en b2c – voor sollicitatiegesprekken en loononderhandelingen: de Salariswijzers.
Via marktonderzoek houdt Bright Plus geregeld de vinger aan de pols bij meertalige professionals en werkgevers, waaronder een tweejaarlijkse salarisenquête. Maar hoe vertaal je al die cijfers naar content die handig is en inspireert tegelijk? Wij doen het via twee Salariswijzers: een uitgebreide handleiding voor bedrijven en een hapklare gids voor meertalig talent.
Transparantie als startpunt
Bright Plus is dé expert in meertalig talent. Ze kennen de arbeidsmarkt door en door en helpen werkgevers en werknemers om er hun weg in te vinden. Dat is niet evident: want hoe vind je die ene job die bij je past in een weelde aan vacatures? En waar vind je profielen die het Nederlands, Frans en Engels meester zijn, terwijl de talenkennis jaar na jaar daalt? In die complexe wereld is transparantie meer dan ooit nodig - en dat is precies waar Bright Plus voor staat. Geen loze beloftes en snel-snel-oplossingen, maar eerlijk (en soms schurend) advies dat je écht vooruit helpt.
De Salariswijzers passen perfect in dit plaatje. Wat zijn de verwachtingen van kandidaten op verloningsvlak? Welke eisen stellen ze aan flexibiliteit? Wat met loontransparantie en -beleid? Met onderzoeksdata en expertenvisies zet Bright Plus werkgevers op weg om het juiste talent te vinden en duurzaam aan zich te binden.
Meertalige professionals op hun beurt krijgen met de Salariswijzer inzicht in de samenstelling van een evenwichtige verloning en hoe ze pakketten kunnen vergelijken, tips voor loononderhandelingen, het belang van een marktconform loon etc. Kortom, alle grote loonvragen beantwoord.
Veel werkgevers gebruiken de Salariswijzer ook als werkinstrument, tijdens loononderhandelingen met kandidaten en evaluatiegesprekken met medewerkers. Daarom zit bij het rapport ook een handige benchmarktabel met loongegevens per regio, opleidings- en ervaringsniveau etc.
Van b2b naar b2c
Het salarisonderzoek, dat Bright Plus tweejaarlijks uitvoert in samenwerking met onderzoeksbureau iVOX, levert een schat aan loongegevens op. Daarbovenop peilt het bij werkgevers en medewerkers naar wat ze belangrijk vinden in een verloningsbeleid, welke verwachtingen ze koesteren, de obstakels waar ze tegenaan botsen enzovoort.
Eén ding is zeker: verloning is een delicate evenwichtsoefening en een gebalanceerd en motiverend loonbeleid is essentieel om je team aan je te binden. Er zijn heel veel knoppen om aan te draaien, maar wanneer doe je dat? En hoe precies? Vanuit die insteek biedt de Salariswijzer een vijfstappenplan richting een duurzaam loonbeleid. Een slimme combinatie van cijfers en experteninterviews.
De b2c-versie vertrekt vanuit hetzelfde onderzoek, maar vraagt een andere vorm: een ‘light’ editie – allesomvattend, maar toch licht verteerbaar voor werknemers met een drukke agenda. Zij krijgen de inzichten voorgeschoteld in een heldere een structuur op basis van vijf loonvragen, aangevuld met verhalen van medewerkers zélf. Zo delen vier meertalige professionals hun ervaringen met extralegale voordelen, een transparant loonbeleid en de invloed van talenkennis op hun loon.
Promoten en presenteren
We maken beide Salariswijzers breed zichtbaar bij werkgevers en werknemers: van creatieve promotie op sociale media tot artikels met duiding rond opvallende cijfers. Daarnaast belichten we de gidsen in gerichte e-mailcampagnes om de impact verder te verhogen.
Met de Salariswijzer voor werknemers gaan we nog een stap verder: we verpakken ze in een hapklare presentatie voor hogeschoolstudenten. Op die manier maakt Bright Plus hen alvast een beetje salaris-wijzer vóór hun eerste stappen op de arbeidsmarkt.