Hoe Carrefour België ruim 8000 collega’s verbindt met 1 magazine

Klant

Carrefour België is een van de grootste retailers van het land, met een Service Center in Zaventem en ruim 700 winkels verspreid over Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

Uitdaging

Hoe verbind en motiveer je die duizenden medewerkers (met diverse achtergronden en werkplekken) die vaak moeilijk te bereiken zijn via digitale kanalen?

Aanpak

Met Marcel, een inspirerend printmagazine dat 3 keer per jaar bij ruim 8000 collega’s in de bus valt. Van strategie over redactie tot druk, com&co begeleidt het hele traject.

Carrefour wil de favoriete winkel zijn in élke buurt. Daarvoor heeft de retailer een heldere strategie en tal van troeven in huis. Maar hoe laat je die strategische focuspunten doorsijpelen bij alle collega’s, zowel in de winkels als het Service Center? En vooral: hoe laat je ze leven op de werkvloer en creëer je tegelijk een ‘one team’-gevoel dat collega’s verbindt en trots maakt op wat ze samen bereiken?

Welkom op de wereld, Marcel!

Sterk concept met strategische missie

Marcel is veel meer dan een personeelsblad. Het is een intern magazine dat de bedrijfsstrategie tastbaar maakt om collega’s te informeren, inspireren en achter dezelfde doelstellingen te scharen.

Het sluit naadloos aan bij de communicatiestrategie. De hoofdpijlers daarvan krijgen in het magazine steevast een eigen plek. Het zijn de hoofdthema’s waarrond Marcel is opgebouwd of, voor ingewijden, de bladpijlers.

In die thema’s vertrekken we niet van losse artikels, maar van een helder ‘message house’ en doordachte formats. Het resultaat: een bladstructuur met rubrieken die strategische content laagdrempelig en herkenbaar maken – met ruimte voor storytelling, interactie én fun.

Voor en door Carrefour-collega's

Na het concept en de naam (een knipoog naar een van de Carrefour-oprichters) gingen we in co-creatiemodus. Zo vlogen de ideeën, straffe voorbeelden en scherpe keuzes de tafel rond tijdens een kick-offworkshop met het hele communicatieteam van Carrefour België.

We werken echt als één ploeg samen met het communicatieteam van Carrefour België. Die band is niet alleen fun en motiverend, maar versterkt ook het creatieproces voor Marcel, een magazine dat exact hetzelfde wil bereiken: collega’s verbinden als één team.
Sam De Vos Contentexpert bij com&co

Van creatieve formats over slim hergebruik van bestaande communicatie tot exact de juiste papiersoort en de ideale afmetingen: we namen het met z’n allen bloedserieus. Want een medewerkersmagazine uit de grond stampen, dat heeft wel wat voeten in de aarde. Zéker voor een publiek dat zo divers is als dat van Carrefour België.

Herkenbaarheid en verbondenheid creëren? Dat begint bij de verhalen van de mensen zélf. We begeleiden het creatieve proces – van briefing over redactie en opmaak tot druk en verzending. Maar de mosterd halen we bij het communicatieteam en de medewerkers van Carrefour België.

Print first, een bewuste keuze

Voor functionele boodschappen heeft Carrefour een vlotte interne communicatiestroom via diverse digitale kanalen. Maar verbindende, inspirerende communicatie die richting geeft? Die verdient zijn eigen plek in de informatiedrukte. Daarom zochten we een afzonderlijk eenduidig kanaal waar elke medewerker bovendien makkelijk toegang tot heeft.

Vandaar: print – én we laten Marcel bij de 8000+ medewerkers thuis bezorgen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Zo bereiken we ook de ‘unreachables’ en kan iedereen rustig de tijd nemen om het magazine vast te pakken en te doorbladeren.

Cross-channel impact

Hoewel Marcel een printmagazine is, denken we vanaf dag één crossmediaal. Welke content leent zich voor hergebruik op andere kanalen en hoe? Zo maximaliseren we de return on investment en zorgen we voor een consistente boodschap en stijl over alle kanalen. Denk aan:

  • het interne sociale netwerk
  • interne nieuwsbrieven
  • social media
  • persberichten
  • posters in de winkels
  • schermen in het Service Center

Creativiteit die smaakt naar meer

De lancering zette de toon voor de persoonlijkheid en creativiteit die in het magazine zitten ingebakken. Zo gingen we voor een teasercampagne via verschillende kanalen. 

De eerste edities werden alvast warm onthaald én sprongen in het oog bij de internationale Carrefour Groep. Uit gesprekken met een 20-tal medewerkers uit 5 winkels verzamelden we bovendien kwalitatieve feedback die we inzetten om Marcel nog te verbeteren.

Op naar de volgende editie!

3 edities per jaar

in het Nederlands en Frans

Oplage 8000+

thuislevering in het hele land

24 pagina’s vol verhalen

waarin medewerkers zichzelf én de bedrijfskoers herkennen

Ook uitblinken met interne communicatie die verbindt?

Laten we samen aan de slag gaan.