Flanders Investment & Trade (FIT), het Vlaamse agentschap voor internationaal ondernemen
Een persoonlijke connectie behouden met buitenlandse prospects in tijden van corona en social distancing
Directmarketingcampagne gekoppeld aan online leadgeneratie
Een persoonlijke band smeden met buitenlandse bedrijven die investeringspotentieel zien in Vlaanderen? In coronatijden extra uitdagend voor het agentschap Flanders Investment & Trade (FIT). Beurzen en zakenreizen staan immers overal op een laag pitje. Daarom hielpen we FIT om creatief uit de hoek te komen. ‘Het bier bij de buren is altijd koeler’ was een even verfrissende als smaakvolle campagne naar het C-level van Nederlandse bedrijven.
Offline benaderen, online overtuigen
Het opzet was glashelder: zo’n 150 contacten bij het C-level van Nederlandse bedrijven kregen in november 2020 als zakengeschenk een flesje bier opgestuurd. Daarvoor ontwikkelde com&co een fris verpakkingsconcept in de huisstijl van de Vlaamse Regering. De boodschap: leer meer over de voordelen van Vlaanderen en ontvang een gratis bierglas.
Wie de QR-code scande, kwam terecht op een online landingspagina met een formulier om het glas aan te vragen. Samen met de Manager Foreign Investments bij FIT in Den Haag, vulde com&co die pagina met inzichtrijke en inspirerende content rond de 5 belangrijkste troeven van Vlaanderen voor Nederlandse ondernemingen.
Leads op korte termijn, relaties op lange termijn
Van de 150 Nederlandse contacten die een bierflesje kregen opgestuurd, surften er 114 door naar de landingspagina. Gemiddeld bleven ze daar 9 minuten: ruimschoots voldoende tijd om de content grondig door te nemen. In totaal lieten 9 prospects hun contactgegevens achter in ruil voor een bierglas.
Al valt vooral het versterkende effect op de lange termijn niet te onderschatten. Over de beslissing van een bedrijf om in het buitenland te investeren gaan soms jaren. Persoonlijke banden smeden en opvallend uit de hoek komen is dus de boodschap om top of mind te blijven gedurende die lang uitgesponnen customer journey.
Maar ook binnen Flanders Investment & Trade vond de Nederlandse marketingactie positieve weerklank. Zo besliste FIT kort nadien om een soortgelijke campagne uit te werken voor de Britse markt.