Services

Hoe wij MyTrustO steunen in de strijd tegen de schuldenindustrie

Klant

De nieuwe dienst MyTrustO bindt de strijd aan met het systeem van schuldinvordering

Uitdaging

MyTrustO introduceren bij zowel mensen met schulden als bedrijven met onbetaalde facturen

Aanpak

Nieuwe website en twee campagnegolven met advertenties op radio en sociale media

Resultaat

Op 6 maanden tijd vonden al 7.500 mensen en bedrijven de weg naar MyTrustO

Ziekte, een verkeerde investering of plotse werkloosheid: één tegenslag is vaak genoeg om in een neerwaartse schuldenspiraal terecht te komen. Zo wordt één onbetaalde factuur al snel een bodemloze put in een fundamenteel onethisch systeem. MyTrustO wil die schrijnende situatie een halt toeroepen. En wij dragen graag ons steentje bij.

Een verhaal over vitale infrastructuur

Om Circet Benelux doeltreffend op de kaart te zetten, moesten we eerst achterhalen wie het bedrijf precies wilde bereiken en vooral: wat het te vertellen had. Heel wat, zo bleek. De voorbije twee jaar hebben we met z’n allen massaal bandbreedte verbruikt. Zoom-meetings, online lessen en de occasionele binge marathon hebben van connectiviteit een basisbehoefte gemaakt. Niet alleen in de huiskamer: ook bedrijven sloegen in ijltempo aan het digitaliseren.

Gevolg? De vraag naar connectiviteit gaat door het dak en de infrastructuur die daarvoor nodig is, wordt complexer en kritischer dan ooit. Dat Circet bouwt aan de vitale infrastructuur van morgen vonden wij best wel een meeslepend verhaal. We goten het in een strategic narrative en stemden het af op zowel marketing- als employer branding-doelstellingen.

De schuldenproblematiek: fel onderbelicht

Het beeld dat de mensen achter MyTrustO schetsten van de schuldenindustrie was verre van fraai. Niet alleen mensen met schulden komen in de problemen door de vele extra kosten die incassobureaus en deurwaarders aanrekenen bij elke onbetaalde factuur. Ook de schuldeisers (ziekenhuizen, scholen, energieleveranciers …) zijn slachtoffers van deze tussenpartijen. Omdat die laatsten eerst hun deel van de koek opeisen, blijven schuldeisers vaak met lege handen – of kruimels – over.

MyTrustO biedt een uitweg: samen met beide partijen maakt het bedrijf één realistisch afbetalingsplan. Geen extra tussenpersonen, geen extra kosten.

De hallucinante verhalen over mensen die door een onverwachte tegenslag in een financiële put terechtkomen, grepen ons enorm aan. En motiveerden ons om van de campagne een succes te maken.
Jelle Vereecke Contentcreator bij com&co

Onze opdracht was duidelijk: dit onderbelichte maatschappelijke probleem aankaarten én de mensen en bedrijven in moeilijkheden laten weten dat er een alternatief is.

Die boodschap verpakten we in twee animatievideo’s, voor schuldenaren en schuldeisers. Ze kregen een prominente plek op campagnesite www.schuldenaanpak.be en werden ook ingezet via Facebook (voor wie met schulden kampt) en LinkedIn (voor bedrijven).

Duidelijke radiospot, sterke getuigenissen

Om zoveel mogelijk mensen met een (sluimerend) schuldenprobleem te bereiken, verspreidden we ook een radiospot op twee strategisch gekozen momenten:

  1. eind juni (het einde van de korte beschermingsperiode die mensen met schulden kregen in tijden van corona)
  2. begin september (met de start van het nieuwe schooljaar een financieel zware maand voor veel gezinnen)

De schuldeisers spraken we dan weer aan met een reeks getuigenissen van mensen die weten waarover ze spreken. Onder anderen Herman Van Goethem (rector Universiteit Antwerpen), Mark Michiels (CHRO bpost), Gert Vanbrabant (hoofdboekhouder GO! Scholengroep Zuid-Limburg) en Geert Janssens (hoofdeconoom ETION) hielden een vurig betoog voor de ethisch verantwoorde werking van MyTrustO.

In een half jaar tijd vonden al veel mensen met schulden en schuldeisers de weg naar MyTrustO:

Een prangende vraag over onze