Polysense, een ambitieuze Gentse start-up die digitale technologie inschakelt om productieprocessen duurzamer te maken.
In korte tijd zowel de waardepropositie als de branding van Polysense aanscherpen en onderscheidender maken.
Een pragmatisch traject waarin merkverhaal en brandbook gelijktijdig werden uitgewerkt.
Diepgaande kennis van AI-toepassingen, een drang om bij te dragen aan een duurzame toekomst en onversneden goesting om te ondernemen: uit deze cocktail ontstond Polysense, een Gentse start-up die bedrijven op weg zet naar slimmere én duurzamere productie. Om hun positionering en merk op scherp te zetten, klopten de founders aan bij com&co.
Polysense is ontstaan in de werkplaats van UGent Racing, het studententeam dat zelfrijdende elektrische bolides ontwikkelt. Ingenieurs Yarne De Munck, Jarne Bogaert en Tim Van Hauwermeiren vonden er elkaar in een gedeelde passie voor technologie en duurzaamheid.
Na hun studies zag het drietal een ondernemersidee in de zogenoemde ‘Twin Transition’, een gelijktijdige transformatie richting een groenere én meer digitaal gedreven economie. Vooral bij productiebedrijven zagen de founders veel potentieel: met hun kennis van AI-toepassingen, data modeling en automatisering konden ze een grote impact hebben op onder meer CO2-reductie, waterbesparing en afvalvermindering. Polysense was geboren.
Nog geen jaar na de oprichting mocht Polysense kleppers als DEME, GSK, Citrosuco en Agristo onder hun klanten rekenen. Bij frietgigant Agristo zet het team bijvoorbeeld camera’s en AI in om de kwaliteitscontrole van diepvriesfrieten te automatiseren. Het resultaat: minder verspilling, transport en energiegebruik – en dus een lagere CO2-uitstoot.
Hoewel zo’n case voor zichzelf spreekt, was de positionering van Polysense op dat moment vrij complex. Bovendien zijn ‘AI’ en ‘duurzaamheid’ buzzwords waarmee je nog moeilijk boven het maaiveld uitsteekt. Om hun marketing en sales meer punch te geven, was het – in volle groei – tijd voor een rebranding en een glashelder verhaal. Enter com&co.
Om het strategische kernverhaal en de merkessentie van Polysense te vatten, spraken we eerst met de founders en hun team. Daarna keken we ook naar buiten:
- We interviewden hun klanten van het eerste uur en spraken investeerders en mentoren als Peter Hinssen, Alexander Dewulf, Philippe Gosseye en Mieke De Ketelaere.
- We brachten zowel concurrentie als doelgroepen grondig in kaart en bepaalden – mede op basis van de interviews – een doeltreffende en onderscheidende positionering, die we doorvertaalden naar een strategisch kernverhaal.
Op basis van dat merkverhaal gingen onze artdirectors aan de slag: ze tekenden designroutes uit, gaven het merk vorm met een nieuw logo, kleurpaletten, templates en andere grafische richtlijnen. Ze lieten alles landen in een omvattend brandbook.
Na de oplevering van het brandbook kon het nieuwe merk pas echt tot leven komen: Polysense rolde het nieuwe verhaal en de branding uit in hun gloednieuwe kantoor, de bedrijfswebsite, beursstanden en merchandise. In geen tijd was het nieuwe Polysense-merk up & running. Hou ze in de gaten, want je zal er nog van horen.