Kinepolis verruimt de traditionele bioscoopervaring via 110 bioscopen in Europa en Noord-Amerika. Daarnaast is de beursgenoteerde groep actief in filmdistributie, eventorganisatie, schermreclame en vastgoedbeheer.
Ondersteuning voor het geïntegreerde jaarverslag over 2024: een creatief concept als startpunt, het volledige design en contentadvies.
Co-creatie om de dynamische en herkenbare merkbeleving van Kinepolis door te trekken in een statisch medium.
Gezocht: partner om de lat nóg hoger te leggen
Gisteren ging ik naar de cinema
(Ole ola)
U weet wel met zo'n doek en een camera
(Ole ola)
En wat ik daar zag heeft mij blij gemaakt
(Ole ola)
De woorden van Raymond van het Groenewoud kregen daags na de eerste kennismaking met Kinepolis in het Gentse hoofdkantoor een nieuwe betekenis voor com&co. Want al snel bleek dat er vruchtbare grond was voor een samenwerking rond het geïntegreerde jaarrapport voor 2024. Next up: bepalen hoe die samenwerking er exact zou uitzien.
Kinepolis houdt de creatie van jaarrapporten – op lay-out na – grotendeels binnenshuis. Daar volledig van afstappen, was geen optie. Begrijpelijk overigens, want de rapporten zitten goed in elkaar. Maar voor het jaarrapport 2024, met voor de eerste keer een CSRD-conform duurzaamheidsverslag, mocht de lat nóg hoger.
Meteen het resultaat bekijken? Ga naar het Jaarrapport 2024.
com&co’s special box of chocolates
“Organisaties kunnen bij com&co terecht met eender welke vraag rond rapportering”, zegt Max Flamme, Lead Sustainability Communications bij com&co. “Een creatief concept, interviews en inputgaring, design van a tot z, creatie van één of alle hoofdstukken, eindredactie en contentadvies, distributie en repurposing, etc. Kortom, we bieden alle bouwblokken aan, waarna bedrijven volledig zelf kiezen wat ze wel of niet in co-creatie met ons doen.”
Om in het filmthema te blijven: Forrest Gump zou zeggen dat rapportering bij com&co zoals een doos pralines is. Met dat verschil dat je bij elke praline op voorhand precies weet welke smaak je krijgt en je op basis daarvan kan pick-and-choosen.
Kinepolis kiest er 3 smaken uit: concept, contentadvies en design
#1 Creatief concept
Een creatief concept dat zich doorvertaalt in woord en beeld is een ideale manier om je eigen stempel op een jaarrapport te drukken. Je maakt het rapport bovendien aangenamer om te lezen én je geeft je publiek een inhoudelijke rode draad.
Nesten De Munter, Art Director bij com&co: “Vaak vertrekken we voor een creatief concept van een woord of slagzin. Maar nu bewandelden we de omgekeerde weg en kwam de beeldtaal eerst. We gingen daarbij uit van de kern van Kinepolis: (film)beleving. Dat vertaalden we naar een visueel lichtspel in het rapport, met lichtbronnen buiten beeld.”
Het concept kreeg de passende naam Beyond the Screen, waarbij de lezer wordt uitgenodigd om verder dan het scherm te kijken en zo te ontdekken hoe Kinepolis onvergetelijke filmbelevingen duurzaam vormgeeft. Daarmee was ook meteen de inhoudelijke link gelegd.
#2 Contentadvies
Contentadvies kan zowel voor als na de creatiefase plaatsvinden. Is het ervoor, dan gaat het over de bepaling van de inhoudstafel en de invulling ervan. Is het erna, dan geven we suggesties om bestaande copy te verrijken en optimaliseren. Denk aan advies rond tekstvolume, tone of voice, stijl, structuur, scanbaarheid, leesbaarheid en visualisaties van bepaalde inhoud. Kinepolis koos voor deze tweede optie.
Als onderdeel van het advies werkten we ook eigen voorstellen uit, bijvoorbeeld om elk hoofdstuk met een treffende filmreferentie te beginnen, zowel in woord als beeld. Daarnaast zorgden we ervoor dat het concept Beyond the Screen op meerdere pagina’s uitdrukkelijk of subtiel aan bod kwam, zodat het concept ook echt een leidraad werd.
#3 Design van a tot z
Een jaarrapport een professioneel design geven, helpt om een – laten we wel wezen – relatief droog document tot leven te wekken.
Voor het jaarrapport 2024 koos Nesten De Munter voor een hybride aanpak tussen een klassiek corporate rapport en merkbeleving: “We hebben geprobeerd om de kernwaarden van Kinepolis in het design van een statisch medium te integreren. Het premiumgevoel, momenten van verwondering, filmbeleving … het zit er allemaal in.”
“Zo kozen we voor een breed liggend formaat, lichtrijke intro’s en een goede afwisseling tussen klassieke rapportpagina’s en meer opvallende pagina’s. Belangrijk is ook dat we stockfoto’s lieten waar ze horen – op stock – en werkten met welgekozen fotografie.”
De inhoudelijke transformatie die ons eerste CSRD-rapport met zich meebracht, deed ons dromen van een volledig opgefrist, digital-first design dat aansluit bij wie we zijn en wat we doen. com&co vertaalde dit in een creatief concept en legde leuke bijpassende accenten in onze copy. Dit rapport heeft een ziel en doet eer aan het werk van iedereen voor en achter onze schermen.
Wil je ook eens in onze doos pralines snuisteren om smaken aan je jaar- en duurzaamheidsrapportering toe te voegen?
We komen er graag mee langs.