Beehive, moederbedrijf van een waaier aan ondernemingen in de bouwsector: Alheembouw, ALB France, Steenoven, SKALD Engineering en Metaalconstructie Blomme.
De unieke identiteit van elk dochterbedrijf verzoenen met de eenheid van de groep in één jaarverslag, inclusief duurzaamheidsrapportage en geconsolideerde jaarrekening.
Via o.a. strategische workshops, diepte-interviews én een bij-dehante metafoor konden we Beehive messcherp positioneren in een geïntegreerd jaarverslag.
Beehive, trots moederbedrijf van een kroost bouwondernemingen, bevindt zich op een steile groeicurve. Tijd dus voor verdere professionalisering en een meer consistente rapportage naar stakeholders. Hoe? Met een geïntegreerd jaar- en duurzaamheidsrapport, dat de eenheid van de groep én de uniciteit van de dochters in de verf zet. Wij zagen hier alvast geen (honin)graten in en gingen aan de slag.
Bijen bijeen
In de ‘korf’ van Beehive zoemen vele bijen rond: Alheembouw (Klasse 8-aannemer), ALB France (het filiaal van Alheembouw in Frankrijk), Steenoven (projectontwikkelaar), SKALD Engineering (stabiliteitsberekeningen) en Metaalconstructie Blomme (maatwerk in metaal). Op juridisch gebied bundelt Beehive de groep, maar elk dochterbedrijf communiceert vanuit zijn eigen merkverhaal op een apart communicatiekanaal. De naam ‘Beehive’ werd tot nu toe niet of nauwelijks extern gebruikt voor corporate communicatie.
Maar de Beehive-groep groeit sterk, en intercompany-processen worden steeds complexer. Professionalisering was nodig om de werking van de bijenkorf te stroomlijnen en een uniforme rapportage te garanderen aan alle stakeholders.
Daarom wilde Beehive voor het eerst een geconsolideerde jaarrekening opstellen, gezamenlijk rapporteren over de ESG-inspanningen (als voorbereiding op zijn CSRD-plicht) en de succesverhalen van alle dochterbedrijven verzamelen in een krachtig jaarverslag voor 2024. De uitdaging: de eigenheid van elke ‘bij’ behouden, maar tegelijk ook de samenhang van de korf benadrukken én alle financiële cijfers en ESG-informatie helder voorstellen. Een korfje kolfje naar onze hand.
Het ziet er niet alleen mooi uit, het zit ook inhoudelijk sterk ineen. Het toont onze unieke sterktes én onze kracht als collectief.
Een kijkje in de korf
In samenwerking met Focus Advertising doorliep Beehive een kick-off en twee strategische workshops. Die waardevolle input hielp ons om tot een aantal kernwaarden te komen. Waarvoor staat Beehive als groep? Wat onderscheidt de verschillende bijen in de korf? En welke tone of voice kan al die elementen verenigen in een aangenaam leesbaar verhaal?
Ook organiseerden we tien diepte-interviews om de verschillende activiteiten écht te leren kennen: spraakmakende projecten, internationale dromen, het ambitieuze pad richting totaalontzorging in de bouwsector …
Daarnaast bracht Beehive met consultant SuReal zijn ESG-inspanningen, materiële thema’s en actieplannen in kaart (inclusief dubbele materialiteitsanalyse). Wij vertaalden deze data mee naar een inspirerend duurzaamheidsrapport, om zo stakeholders transparant inzicht te bieden in de duurzame acties en doelen van de groep.
Eind zoet, al zoet
De metafoor van Beehive als een bijenkorf vol activiteit verwerkten we, in samenwerking met Focus, in de opbouw én de opmaak van het jaarverslag. Honingraten komen terug in grafieken, iconen, titelbladen en in een uitsnijding op de cover. Ook de hoofdstuktitels doen mee: ‘Buzz’ (o.a. highlights en de jaarrekening), ‘Kruisbestuiving’ (het ESG-verslag en de wisselwerking tussen de dochterbedrijven) en ‘Bloei’ (zes bijzondere bouwwerken die de veelzijdigheid van de groep illustreren).
Dat sterke visuele en inhoudelijke concept maakte het mogelijk om Beehive en al haar dochters duidelijk te positioneren – als eenheid, als unieke entiteiten en als voortrekker van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
En Beehive zelf? Voor hen (en voor ons) smaakte dit zoete eindresultaat naar meer. Binnenkort bouwen we verder op deze eerste fundamenten, op weg naar Beehive’s volledige CSRD-compliance in 2026.